مجری این شبکه ابتدا گفت: فعالان و اعضای خانواده ها و بستگان قربانیان حادثه 11 سپتامبر در مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند. آنان به تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر وتوی «لایحه سعودی-11 سپتامبر» اعتراض کردند. اگر این لایحه به تصویب برسد، خانواده های قربانیان 11 سپتامبر مجاز خواهند بود رسماً در دادگاه های آمریکا از عربستان سعودی شکایت و تقاضای دریافت غرامت کنند.

مجری افزود: از یک سو، ارتباط میان مقامات کشور پادشاهی عربستان سعودی و مهاجمان 11 سپتامبر برملا شده و از سوی دیگر، کاخ سفید استدلال آورده است که تصویب چنین لایحه ای ممکن است منجر به مخدوش شدن مناسبات میان واشنگتن با ریاض شود. الیان الخمیسی، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از واشنگتن دی سی گفت: پانزده سال پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر، برخی از خانواده های بیش از سه هزار قربانی آن حملات، اکنون در برابر کاخ سفید تجمع کرده اند تا از رئیس جمهور اوباما بخواهند اجازه اجرای عدالت علیه رژیم سعودی را بدهد.

یکی از خانم های تظاهرکننده درباره تجمع معترضان در برابر کاخ سفید گفت:« هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم که این لایحه توسط اوباما تصویب (توشیح) شود، یا کنگره وتوی اوباما را (با دو سوم آراء) ابطال کند زیرا من می خواهم کشورها در قبال کارهایی که انجام داده اند پاسخگو باشند.» وی افزود: «ما می خواهیم عربستان سعودی به علت پولشویی و رساندن کمک های مالی به تروریست ها پاسخگو باشد. من می دانم که دولتِ من (دولت آمریکا) می گوید چنین چیزی ممکن نیست رخ دهد (که ما بتوانیم از عربستان سعودی کنیم) و مدعی است که آنچه ما می گوییم صحیح نیست ولی من به دولت خودم اصولاً هیچ اعتمادی ندارم. ما شاهد مسائل زیادی بوده ایم که از زمان وقوع حادثه 11 سپتامبر به این طرف، رخ داده است.»

خبرنگار افزود: باراک اوباما که این لایحه روی میزش قرار گرفته است از تهدید سعودی ها مبنی بر بیرون کشیدن میلیاردها دلار از سرمایه گذاری هایشان از آمریکا واهمه دارد از این رو اعلام کرده است که این لایحه را وتو خواهد کرد. در ضمن، اوباما این استدلال را آورده است که اگر ما اجازه ی شکایت شهروندان مان را از دولت سعودی بدهیم، آنگاه کشورهای دیگر نیز به شهروندانشان اجازه خواهند داد از آمریکا - به ویژه به علت حملات پهپادهایی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است - شکایت و درخواست غرامت کنند، یا اموال آمریکا را مصادره یا مسدود کنند. این در حالی است که خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اصرار می ورزند که، در هر صورت عدالت - صرفنظر از این که چه کسی مرتکب جنایت می شود (آمریکا یا عربستان سعودی) - باید اجرا شود.

یکی از تظاهرکنندگان که مردی سیاهپوست بود گفت:« این قانون مربوط به افرادی می شود که در آمریکا پشت «مصونیت دیپلماتیک» پنهان می شوند - و ایالات متحده (آمریکا) این مصونیت را به آنان اعطا می کند.» یک خانم سیاهپوست که پلاکاردی در دست داشت که خواهان تصویب قانون یاد شده بود، گفت:« اگر معلوم شود ما مرتکب جنایتی شده و به ارتکاب آن جنایت محکوم شده ایم آنگاه نباید اجازه دهیم هیچکس (حتی آمریکا) از چنگال عدالت بگریزد و این صرفنظر از آن است که آن فرد کیست یا در کجا زندگی می کند.

اگر ما (آمریکا) کاری اشتباه کرده باشیم من مطئنم که از ما شکایت می شود و در آینده نیز این نوع شکایات ادامه خواهد یافت اما آنان (مقامات سعودی) نیز باید به دادگاه کشیده شوند، همانگونه که از ما نیز شکایت می شود.» خبرنگار در خاتمه افزود: انتظار می رود که رئیس جمهور آمریکا این لایحه را که توسط هر دو مجلس کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) به تصویب رسیده است وتو کند. باراک اوباما می گوید خارجی ها ممکن است از این لایحه به نفع خود بهره برداری و از ایالات متحده (آمریکا) شکایت و درخواست غرامت کنند.