اقدامات مخرب آمریکا پس از مذاکرات آتش بس در سوریه به ثبات یک هفته‌ای در جبهه های شمالی و جنوبی سوریه ضربه زد.

ارتش آمریکا، استرالیا و دانمارک ابتدا با یک اقدام همزمان و هماهنگ، به پایگاه های نظامی ارتش سوریه در استان "دیرالزور" حمله کردند و در جریان این حمله دست کم 160 سرباز سوری شهید و زخمی شدند.

 

آمریکا و همپیمانانش با حمله به مواضع ارتش سوریه نشان دادند که هیچ گونه پایبندی به مفاد آتش بس "مسکو-واشنگتن" ندارند و همین موضوع باعث شد تا "کرملین" با موضع گیری درباره اقدامات آمریکا، آتش بس را بی فایده توصیف کند. آتش‌بسی که دست کم 300 بار از سوی گروه های تکفیری در جبهه های "حما-حلب-قنیطره-دیرالزور"  نقض شده است.

اما اخیرا یک حمله هوایی به کارون کمک های انسان دوستانه  شهر "حلب" انجام شد که گمانه زنی ها درباره تلاش آمریکا برای ایجاد یک منطقه امن را در شمال سوریه افزایش می دهد.

وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شده جنگنده های روسی و سوری بمباران کاروان کمک های انسانی را انجام داده اند و به دنبال آن نیستند که مسئولیت این حمله را قبول کنند.

کری در ادامه ادعاهایش گفت: تنها دو کشور در حریم هوایی منطقه‌ای که در "حلب" مورد هدف قرار گرفت، جنگنده دارند. منظور من روسیه و سوریه است و وزارت دفاع روسیه آنطور که اعلام کرده کاروان امدادرسانی در معرض بمباران قرار نگرفته بلکه در معرض انفجار قرار گرفت.

در مقابل گزارش منابع نظامی روسی نشان می دهد که اقدام اخیر آمریکا موجب انهدام کاروان کمک های انسان دوستانه در شمال سوریه شده است.

 

**پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هنگام هدف قرار گرفتن کاروان کمک های انسان دوستانه در حلب، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در آسمان منطقه، در حال پرواز بود. این هواپیما از پایگاه هوایی "اینجرلیک" در ترکیه به پرواز درآمده بود.

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه  در این زمینه می گوید: خواستار تحقیق فراگیر و بی‌طرفانه در مورد حمله به کاروان بشردوستانه در "حلب" هستیم. در آن حادثه ابتدا عنوان شد که حمله توپخانه‌ای و راکتی بوده و بعد ادعا شد که حمله بالگرد یا جنگنده بوده است.

وی ادامه داد: شواهدی را که در مورد این حمله در اختیار داشتیم، از جمله فیلم‌های ضبط شده را در اختیار آمریکا قرار داده‌ایم. باید از واکنش‌های احساسی به تحولات خودداری کرد. نیروهای سوریه بر اساس آنچه که با آمریکا توافق شد، از جاده "کاستیلو" عقب نشینی کردند اما معارضان چنین کاری نکردند.

تحلیلگران معتقدند که حمله به کاروان امدادرسانی در "حلب" شک و تردید‌های جدی را درباره میزان پایبندی آمریکا و همپیمانانش (تروریست های تکفیری و برخی کشورهای منطقه) به توافق‌نامه ژنو به وجود می‌آورد.

 

**پشتیبانی آمریکا  از عملیات "سپر فرات"

 

نیروی هوایی آمریکا با توجه به حمله "دیرالزور" و حمایت از داعش، با حمله به کاروان کمک های انسان دوستانه "حلب" به دنبال آن بود که با پشتیبانی از عملیات "سپر فرات"، در شمال سوریه منطقه امن پرواز ممنوع ایجاد کند.

"جان کری" در سخنان اخیر خود نیز مدعی شده بود که باید پرواز در شمال سوریه ممنوع شود تا کمک های به اصطلاح انسان دوستانه (بخوانید انتقال تجهیزات نظامی به مناطق تحت کنترل تروریست ها) با سهولت بیشتری انجام شود.

اینکه اکنون منطقه امن پرواز ممنوع در منطقه به نفع کدامیک از کشورها است، باید به اظهار نظر مقامات کشورهای همسایه سوریه در ماه های اخیر و همچنین عملیات "سپر فرات" توجه کرد و با این تفاسیر پاسخ سوال مشخص خواهد شد.

 

برخی کشورهای منطقه به دنبال آن هستند تا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در استان های "حلب" و "ادلب" به تروریست های تکفیری محاصره شده این دو استان کمک کنند؛ لذا منطقه امن پرواز ممنوع بیش از همه به نفع آمریکا و همسایه شمالی سوریه خواهد بود.