رابطه عربستان با «حزب الله» لبنان فصل‌های آشکار و پنهانی داشته، اما شاید عصر طلایی آن را بتوان به دوره «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان حتی در دوران ولی‌عهدی‌اش اختصاص داد و بدترین دوران آن را به دوران سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی آل سعود اختصاص داد که این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و هجمه تمام عیاری را علیه حزب آغاز کرده است.

روزنامه لبنانی «السفیر»، در گزارشی درباره پستی‌ها و بلندی‌های رابطه عربستان و حزب الله این پرسش را مطرح کرده که چرا کار حزب الله و عربستان به قطع روابط و در واقع دشمنی کشید.

در روابط دیپلماتیک رفتارهای پیشگیرانه، ممکن است از وقوع بحران‌های زیادی جلوگیری کند؛ این مسأله در مورد حزب الله و عربستان صدق می‌کند که هر دو طرف تلاشی برای پیشگیری از وقوع حادثه نکردند و در نهایت رابطه آنها در سایه درگیری‌های سنگین خاورمیانه از میان برداشته شد.

یک کارشناس در حوزه روابط حزب الله و عربستان به السفیر گفت: در روزهای حکومت ملک عبدالله یک مسئول سعودی نزدیک به دیوان پادشاهی این کشور در بیروت حضور داشت، او با یکی از شخصیت‌های نزدیک به حزب الله تماس گرفته و گفته بود که عربستان به دنبال برقراری رابطه مستقیم با حزب الله است.

این مسئول سعودی گفته بود ملک عبدالله زمانی که به عنوان ولی‌عهد در سال 1997 به لبنان سفر کرده بود خواستار دیدار با اعضای فراکسیون «الوفاء للمقاومه» (وابسته به حزب الله) شده بود و در آن دیدار ضمن تعریف و تمجید از مقاومت گفته بود می‌خواهیم رابطه مستقیمی با حزب الله داشته باشیم.

در سال 2006 هیأتی از حزب الله از جمله شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن و محمد فنیش وزیر لبنانی برای دیدار با ملک عبدالله به ریاض سفر کردند و در این دیدار توضیح کاملی در خصوص روند روابط عربستان با حزب الله ارائه کرده بود.

تجربه دیدار و همکاری سعودی‌ها با حزب الله در سال 2005 نیز اتفاق افتاده بود، زمانی که «سعد الحریری» در ریاض «حسین خلیل» معاون سیاسی سید حسن و «علی حسن خلیل» معاون سیاسی نبیه بری رئیس پارلمان لبنان را دعوت کرده بود و هر سه به توافقی در خصوص بحران وقت لبنان رسیدند که به توافق ریاض شهرت پیدا کرد.

اما همین که هر سه به بیروت رسیدند و مفاد آن را با «فواد سنیوره» نخست وزیر لبنان در میان گذاشتند، سنیوره به آنه گفت که این توافق را اجرایی نخواهد کرد و گفته بود این توافق هیچ تفاوتی با توافق قاهره ندارد.

در آن زمان حزب الله احساس کرد که یک قطب پنهانی در این میان وجود دارد که سیاست‌های آمریکا را نمایندگی می‌کند، واشنگتن در آن دوره مخالف هرگونه توافقی میان حزب الله و عربستان بود.

در این باره می‌توان مثال دیگری نیز مطرح کرد، در آخرین روزهای زندگی ملک عبدالله، هیأت انصار الله گفت‌وگوهای مفصلی با رئیس سازمان اطلاعات عربستان داشت که در نهایت به توافقی در خصوص نقش انصار الله در آینده یمن منجر شد؛ اما چند روز بعد از درگذشت پادشاه سعودی، به انصار الله اطلاع داده شد که توافق حاصل شده دیگر قابل اجرا نیست.

اتفاقی که برای انصار الله افتاد برای حزب الله و ایران نیز افتاده است، تیم جدیدی در عربستان روی کار آمده که تصمیم گرفته بازی در سایه را به بازی علنی تبدیل کند.