سه شنبه گذشته باراک اوباما آخرین سخنرانی خود را در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد. وی سعی داشت خود را خوش بین نشان دهد؛ اما لحن کلامش اندوهناک بود. او در سخنانش آرزوی اصلاح سیاست های جهانی را داشت و درعین حال اعتراف کرد چرخه جنگ و درگیری در جهان همچنان تداوم دارد. اوباما درخصوص جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه گفت: «هیچ قدرت خارجی برای مدت طولانی نمی تواند اقوام مختلف این منطقه را به همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر وادار کند. ما باید بر پایان جنگ های نیابتی در این منطقه تاکید کنیم.»

 

یک روز بعد، بحث ممنوعیت فروش سلاح به عربستان در سنا مطرح شد. قرارداد 1.15 میلیارد دلاری فروش سلاح به رژیم سعودی تنها بخش کوچکی از مجموعه قراردادهای فروش سلاح به عربستان از سوی آمریکاست. دولت اوباما تاکنون فروش 100 میلیارد دلار سلاح به عربستان را تایید کرده است.

 

یک سال و نیم از آغاز جنگ یمن می گذرد. مخالفان فروش سلاح به عربستان معتقدند آمریکا با فروش سلاح های جنگی به رژیم سعودی در کشتار مردم بی گناه یمن دخیل است. این امر، در تضاد کامل با سخنان اوباما است که خواستار توقف جنگ های نیابتی در خاورمیانه است.

 

عربستان سعودی از مارس 2015 (31 روز منتهی به 12 فروردین 1394) مداخله نظامی در یمن را آغاز کرد. عربستان در حمایت از منصور هادی و علیه نیروهای انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح به یمن حمله کرد. زمانی که پادشاه عربستان مداخله نظامی این رژیم در یمن را اعلام کرد، آمریکا بلافاصله به حمایت اطلاعاتی و نظامی عربستان پرداخت. رژیم سعودی جنگ یمن را جنگ با ایران می داند.

 

عربستان بدون حمایت مستقیم آمریکا در این جنگ شکست خواهد خورد. آمریکا در 18 ماه گذشته بیش از 40 میلیون پوند صرف سوخت رسانی به جنگنده های سعودی کرده است. 

 

موافقان حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان معتقدند در صورت فروپاشی توافق هسته ای ایران، کمک به رژیم سعودی برای ایستادن در مقابل تهران امری لازم و ضروری است. از نظر آنها جنگ یمن یک جنگ نیابتی با ایران است و در این راه باید از عربستان سعودی حمایت کرد.

 

مخالفان این قرارداد، از جمله شماری از جمهوری خواهان و دموکرات های سنا، از همکاران خود خواستند تا درخصوص هزینه های مازاد آمریکا در جنگ های مختلف، از جمله جنگ یمن، تجدیدنظر کنند. بااین حال، سنا در نهایت به طرح منع فروش سلاح به عربستان سعودی، که ارزش آن 1.15 میلیارد دلار اعلام شده است، رای منفی داد.

 

رئیس جمهور آمریکا از آغاز فعالیتش در کاخ سفید نشان داد تمایل چندانی به برقراری رابطه دوستانه با عربستان ندارد؛ اما به عقیده کارشناسان، تداوم حمایتش از این رژیم در جنگ یمن گیج کننده است.

 

در حال حاضر، اوباما با حمایت از عربستان در جنگ یمن سخنان خود درخصوص تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه را زیر سوال برده است. درصورت قطع نشدن حمایت های تسلیحاتی و نظامی دولت اوباما از عربستان باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور بعدی آمریکا درخصوص جنگ یمن چه تدبیری خواهد اندیشید.

 

اما مقامات پنتاگون درخصوص جنگ نیابتی یمن دیدگاه های متفاوتی دارند. برخی از مقامات پنتاگون نسبت به این جنگ علاقه بسیاری نشان دادند. آنها معتقدند این جنگ همان چیزی است که رویایش را در سر داشتند. با این حال، برخی دیگر نیز نسبت به این جنگ دیدگاه مثبتی نداشتند و اظهار کردند نمی دانند سعودی ها در یمن به دنبال چه هستند.

 

برنامه بلندمدت سعودی ها درخصوص جنگ یمن نامشخص است. تاکنون بیش از 2200 شهروند غیرنظامی در یمن به دلیل حملات هوایی سعودی ها جان خود را از دست دادند. سعودی ها در حملات هوایی خود به یمن، مدارس، بیمارستان ها، کارخانه ها و مناطق مسکونی را هدف قرار می دهند. برای آمریکایی ها مهم نیست هدف حملات هوایی سعودی ها چیست. آنها حمایت خود را از عربستان دریغ نخواهند کرد. در یک تحقیق اخیر مشخص شده است یک سوم حملات هوایی سعودی ها، غیرنظامیان را مورد حمله قرار داده است.

 

آمریکا در حالی دم از حقوق بشر و دموکراسی می زند که خود حامی یکی از بزرگترین رژیم های کودک کش و ناقض حقوق بشر است.