استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در عراق

 روزنامه واشنگتن پست با استناد به تصاویر و فیلم هائی که پنتاگون پخش کرد، نوشت: نیروهای آمریکائی که درعراق با داعش می جنگند، از ماده شیمیائی فسفر سفید استفاده می کنند ماده ای که استفاده از آن در سطح جهان ممنوع است.

واشنگتن پست در گزارش خود افزود: تصویر منتشره در سایت اینترنتی پنتاگون نشان می دهد که توپخانه آمریکا در عراق از بمب های حاوی فسفر سفید با کالیبر 155 میلیمتر استفاده کرده است.

این روزنامه آمریکائی افزود: توجیهات پنتاگون درباره استفاده نیروهای آمریکائی از مادۀ سوزانندۀ فسفر سفید که قانون بین الملل استفاده از آن را بجز در مناطق خالی از سکنه ممنوع کرده است، قانع کننده نیست.

جان دوریان سخنگوی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش می گوید: ماده فسفر سفید در مناطق خالی از سکنه و فقط برای امور" ایجاد نشانه در هوا برای پیشروی نیروهای زمینی ، رصد و کنترل و ایجاد پردۀ دود با هدف استتار" و با پایبندی کامل به قوانین جنگ استفاده می شود.

دوریان افزود: نیروهای آمریکائی پیش از بکارگیری گلوله های فسفر سفید همه تدابیر لازم را برای کاستن آسیب ها در مناطق غیرنظامی به کمترین حد ممکن اتخاذ می کنند.

واشنگتن پست نوشت: این سؤال از دوریان پرسیده شد که آیا نیروهای آمریکائی مواضع داعش را با فسفر سفید گلوله باران کرده اند و آیا مناطق مسکونی هم گلوله باران شده است و چند بار از این ماده شیمیائی استفاده شده است؛ ولی دوریان به این سؤال جواب نداد.

دوریان درباره تصویر منتشره در سایت پنتاگون گفت: توپخانه آمریکا از گلوله های فسفر سفید برای کنترل حملۀ کُردهای مسلح به مواضع داعش در کرانۀ رود الزاب در شمال عراق استفاده کردند.

 آمریکا سال 2004 رسماً اذعان کرد که نیروهایش از گلوله های فسفر سفید در اطراف شهر فلوجه عراق استفاده کردند.