«احمد الحلقی»  با بیان اینکه شعار سه سال پیش گروه تروریستی داعش درباره تشکیل خلافت اسلامی در سوریه و عراق رو به زوال است، گفت: گردانندگان منطقه ای و بین المللی این گروه همچنان برای طولانی شدن عمر این گروهک و محصور کردن خطر آن تلاش می کنند تا تیر حمایت آنها از فعالیت های تروریستی داعش با عبور از دریاها به سوی خودشان کمانه نکند.

وی افزود: داعش 56 پایگاه از جمع 126 پایگاه خود در سوریه، عراق و لیبی را از دست داده کما اینکه بارزترین چهره ها و بازورهای رسانه ای خود را از دست داده و همین امر علت ظهور غافلگیرانه چند روز پیش البغدادی در موصل را آشکار ساخت.

الحلقی گفت: سرکرده داعش در پی تحمل شکست‌های متوالی این گروهک توسط ارتش عراق و بسیج مردمی و از دست دادن یکی پس از دیگری شهرهای عراق برای بالا بردن روحیه از دست رفته عناصر خود پس از مدتها مخفی شدن از انظار عمومی، در موصل آفتابی شد.

کارشناس عراق گفت: در جریان عملیات‌های مقدماتی قبل از آزادسازی موصل شکاف در صفوف عناصر داعش عمیق‌تر شده به گونه‌ای که داعش عناصر عراقی خود را از منطقه شرقاط فراری داده اما قریب به 800 تبعه خارجی را در آنجا رها کرده که در معرض کشته یا اسیر شدن توسط نیروهای عراقی هستند.

الحلقی افزود: در سوریه نیز آمریکا با ادعای بمباران اشتباهی مواضع ارتش سوریه درصدد نجات داعش از شکست واقعی است به گونه‌ای که این امر موجب پیشروی داعش در برخی مواضع شده است.

کارشناس عراقی گفت: همان طور که می‌دانیم بر اساس اسنادی که اخیرا به دست نیروهای لیبیایی در شهر سرت افتاده، مهریه یک زوج داعشی یک قبضه اسلحه کلاشنیکف بوده و مهریه زن داعشی دیگری یک کمربند انفجاری بوده است.

الحلقی گفت: داعش برای تربیت نسل جدیدی از عوامل انتحاری از بین دختران و پسران جوان لیبیایی تلاش می‌کند و با وجود اینکه این گروهک تروریستی به شکست‌هایی در لیبی رسیده اما سرکوب کامل تروریسم در لیبی تاکنون بعید بوده و خطر داعش در این کشور قابل بازگشت است.

کارشناس عراقی گفت: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا هیچ قصدی برای سرکوب کامل داعش در مناطق مختلف حضور آن ندارد بلکه تنها به دنبال محدود کردن نقش آن است تا مابقی نقشه‌ای که از این گروهک برای امت عربی کشیده شده را عملی کند تا به اعتراف مقامات سرویس‌های امنیتی سابق و کنونی آمریکا ، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بر اساس توطئه ای از پیش برنامه ریزی شده تجزیه شود.