یک منبع نظامی اعلام کرد ناو جنگی اماراتی که روز گذشته به وسیله ارتش یمن در سواحل شهر المخا در جنوب غرب این کشور منهدم شد، با یک موشک سطح به سطح مورد هدف قرار گرفته است.

این منبع به پایگاه خبری‌ «صوت الهدهد» یمن، گفته این ناو از نوع ناوهای استرالیایی HSV-2 Swift بوده که ناوگان نیروی دریایی آمریکا از سال 2003 و از زمان حمله به عراق از آن برای انجام چندین عملیات نظامی و شناسایی استفاده کرده است.

بر اساس این خبر ناو اماراتی به صورت تصادفی هدف قرار نگرفته بلکه بعد از دریافت اطلاعات دقیق امنیتی بوده که از سوی یک کشور آفریقایی به ارتش یمن داده شده است.

مرکز مطالعات راهبردی واشنگتن در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرده بود، اعلام کرد که امارات به غرب کانال سوئز چشم دوخته و افزود: با وجود اختلافات غیر علنی که میان عربستان و امارات وجود دارد، ابوظبی به دنبال نفوذ در منطقه شاخ آفریقاست (شمال شرقی آفریقا).

بر اساس این گزارش عربستان و امارات از جیبوتی برای اشغال خلیج عدن استفاده کرده بودند اما در اواخر آویل سال 2015 درگیری لفطی بین فرمانده نیروی هوایی جیبوتی و چند دیپلمات اماراتی ایجاد شده بود و همین مسأله به تخریب روابط آنها منجر شد.

بعد از اینکه این درگیری‌ها بالا گرفته جیبوتی نیروهای عربستانی و اماراتی را از پایگاه نظامی «لیمونیر» که پیشتر پایگاه نظامیان فرانسوی در این کشور بوده اخراج کرد و ائتلاف عربی-سعودی بعد از ترک جیبوتی به اریتره (رقیب جیبوتی) منتقل شدند تا از این کشور عملیات‌های نظامی خود علیه یمن را هدایت کنند.

چند ماه پیش عبدو جمیل المخلافی کارشناس حوزه یمن به دویلچه وله گفته بود که امارات به دنبال منافع خود در جنوب یمن است.

او از طرح امارات برای تجزیه یمن پرده برداشته و گفته بود: امارات از تجزیه این بخش از خاک یمن استقبال می‌کند اما این موضوع باید با موافقت بین‌المللی نیز همراه باشد زیرا موافقتی از سوی جامعه بین المللی در خصوص تجزیه جنوب یمن وجود ندارد.

روز گذشته یگان موشکی ارتش یمن ناو جنگی اماراتی را که در قالب ائتلاف عربی-سعودی قصد نزدیک شدن به سواحل تعز را داشت منهدم کرد