بر کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت، عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

 

پس از این کودتا دولت ترکیه موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد. حدود 20 هزار تن از نیروهای مسلح، قضات وزارت دادگستری و مقامات محلی بازداشت شدند، بیش از 8 هزار نیروی پلیس شغل خود را از دست دادند و حدود 100 مقام محلی و فرماندار عزل شدند.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هفتۀ گذشته گفته بود شاید لازم باشد تا حالت فوق‌العاده دست‌کم برای یک سال دیگر تمدید شود.

 

نعمان کورتولموش روز دوشنبه با اشاره به حالت فوق‌العاده‌ای که پس از کودتای نافرجام 26 تیر در ترکیه اعلام شد، گفت: «حالت فوق‌العاده از 19 اکتبر (28 مهر) به مدت 90 روز دیگر تمدید می‌شود.»

 

در دفاع از تمدید حالت فوق‌العاده در ترکیه، به فرانسه اشاره کرد و گفت این کشور پس از حملات تروریستی داعش در نوامبر سال گذشته، حالت فوق‌العاده را بارها تمدید کرده‌است.

 

در همین حال حزب جمهوری‌خواه خلق، مهمترین حزب مخالف در ترکیه، دولت را به سرکوب مخالفان به بهانۀ دستگیری عوامل کودتا متهم کرده‌است.

 

کمال قلیچ داراوغلو، رهبر این حزب، گفت اقدامات دولت ترکیه دموکراسی را در این کشور هدف قرار داده‌است.

 

 دولت ترکیه فتح‌الله گولنِ 75 ساله، شخصیت مذهبی مخالف دولت، را مغز متفکر کودتای نافرجام در این کشور دانسته و بارها از امریکا خواسته وی را به عنوان یک مجرم مسترد کند. گولن که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده و آن را صحنه‌سازی دولت برای سرکوب مخالفان عنوان کرده‌است.