وبسایت تحلیلی آمریکایی «پولیتیکو» طی گزارشی به قلم «متیو کارنیچینگ» نوشت: بسیاری از شخصیت‌های سیاسی اروپا و مسئولان بلندپایه اروپایی خواستار غلبه «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا بر «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا هستند اما از بیان آشکار و واضح این تمایل خود خودداری می‌کنند و هر روزه نسبت به پیروزی احتمالی ترامپ در این انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

این وبسایت تحلیلی در ادامه گزارش خود نوشت: هیچ مسئول اروپایی هرگز به طور علنی این موضوع را اعلام نکرده اما برخی از آنها دونالد ترامپ را فرصتی نادر و کمیاب برای رهایی و خلاصی اروپا از قیمومت آمریکا میدانند.

احزاب راست و چپ‌گرای اروپایی از چند دهه پیش تاکنون از آمریکا به دلیل اعمال فشار بر اروپا انتقاد می‌کنند و انتقاد از نفوذ آمریکا یکی از معدود سوژه‌ها و موضوعاتی است که سیاستمداران اروپایی در خصوص آن تشکیل جلسه داده و گردهم می‌آیند.

 

 

پولیتیکو ادامه داد: حمایت برخی از سیاستمداران اروپای از دونالد ترامپ 5 دلیل و علت مهم و اساسی دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم:

دلیل نخست: اروپائیان از پیمان تجارت آزاد ترانس آتلانتیک میان اتحادیه اروپا و آمریکا (TTIP) که از چند ماه پیش تاکنون در حال تعلیق قرار دارد، ناراضی هستند. منتقدان این توافق آن را طرحی با هدف تقویت نفوذ شرکت‌های آمریکایی در اروپا می‌دانند و این در حالیست که دونالد ترامپ به نوبه خود معتقد است که این پیمان می‌تواند به کارگران آمریکایی صدمه زده و به آنها آسیب برساند.

 

 

دلیل دوم: نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و بسیاری از مسئولان اروپایی از ایده تشکیل ارتش مستقل در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند. این میلیاردر آمریکایی هرگز نارضایتی خود را نسبت به این موضوع که اروپا مسئولیت تأمین امنیت خود را بر عهده آمریکا می‌اندازد، کتمان نکرده است.

علاوه بر این، اغلب اروپائیان نمی‌خواهند که آمریکا فرمانده کل باشد و در صورت پیروزی دونالد ترامپ، طرفداران ارتش اروپایی می‌توانند ایده‌های خود را پیش ببرند.

 

 

دلیل سوم: نظارت گسترده آمریکا بر تمام جهان. افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان داد که هیچکس حتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز قادر به حفاظت از خود در برابر سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) نیست.

بسیاری از اروپائیان هم‌اکنون بر این عقیده‌اند که واشنگتن مکالمات آنها را شنود می‌کند و به رغم آنکه اتحادیه اروپا و آمریکا همواره در زمینه‌های اطلاعاتی با یکدیگر همکاری دارند، پیروزی ترامپ می‌تواند به این شراکت و همکاری پایان دهد.

 

 

دلیل چهارم: تأثیر و نفوذ بانک‌های وال‌استریت از مدت‌ها پیش ایده‌‌ای ثابت برای بسیاری از اروپائیان است و انتصاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور در آمریکا فرصت خوبی برای محدود کردن نفوذ بانک‌های آمریکایی در اتحادیه اروپاست.

 

 

دلیل پنجم: اغلب اروپائیان هرگز اظهارات واشنگتن درباره «ماهیت ویژه و خاص» و «برتری اخلاقی» آمریکا نپذیرفته‌اند و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور این مسئله را اثبات می‌کند که آمریکا کمتر از اروپا مشکل ندارد.

 

 

پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز 8 نوامبر 2016 (‎18 آبان 1395) برگزار خواهد شد.

نظرسنجی جدید روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و شبکه «ای بی سی نیوز» نشان داده که رقابت بین این دو نامزد انتخاباتی آمریکا به قدری نزدیک و شدید است که تشخیص برنده تقریبا سخت و غیرممکن است.

گزارش تحلیلی پولیتیکو در خصوص حمایت پنهان و غیرعلنی سیاستمداران اروپایی ار دونالد ترامپ در حالیست که «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا چندی پیش در گفت‌وگو با مجله «دیر اشپیگل» آلمان با هشدار نسبت به پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، این مسئله به انتخاب شخصیت‌هایی همانند او در اروپا کمک خواهد کرد و پیروزی وی نه تنها برای اروپا بلکه برای تمام جهان مشکل‌ساز خواهد بود.

علاوه بر رئیس پارلمان اروپا، «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز چندی پیش در سخنانی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت این احتمال وجود دارد که ترامپ پیروز انتخابات شود و این مسئله تهدیدی علیه دموکراسی خواهد بود چون در آن صورت پوپولیسم در آمریکا و اروپا عمومیت پیدا می‌کند.

انتقادهای شولتز و اولاند از ترامپ در حالیست که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان نیز چندی پیش در سخنانی در جمع نمایندگان اقتصادی، به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرد و با قرار دادن نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاس‌جمهوری آمریکا را در تراز پوپولیست‌ها و افراط گرایان، جامعه اقتصادی را به اقدام مشترک برای مقابله با پوپولیسم فراخواند و آن‌ها را سمی برای سیاست و اقتصاد دانست.