روزگار خوش کلینتون در صندوق‌های نظرسنجی

 نظرسنجی مشترک پولیتیکو و موسسه آماری مورنینگ کانسالت نشان می دهد که «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهریخواه آمریکا در این نظرسنجی به ترتیب ۴۲ و ۳۶ درصد آرای شرکت کنندگان را به دست آورده اند.

بر همین اساس «گری جانسون» نامزد حزب آزادیخواه با کسب ۹ درصد آرا در رتبه بعدی قرار گرفته است و «جیل استین» نامزد حزب سبز هم تنها موفق به کسب دو درصد آرا شده است.

نزدیک به ۱۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی هم گفته اند که هنوز مردد هستند.

از سوی دیگر براساس یک نظرسنجی تازه در آمریکا، رقابت ریاست جمهوری در این کشور در چندین ایالت که کارزارهای سنتی محسوب می شوند، رقابتی فشرده شده ولی هیلاری کلینتون همچنان نامزد برتر برای راهیابی به کاخ سفید است.

نظرسنجی پروژه ملت در ایالت ها که به طور مسترک توسط رویترز و موسسه ایپسوس از طریق پرسش آنلاین از بیش از ۱۵ هزار نفر در هر هفته انجام می شود، نشان داد که از روز پنجشنبه کلینتون و دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواهش تقریبا از حمایت یکسانی در فلوریدا و اوهایو ایالت هایی که وی در آن برتری داشت، برخوردار شده اند. در آریزونا نیز که ترامپ در آن برتر بود باید سکه (شیر یا خط) انداخت.

در همین حال ایالت های مین، اورگون و پنسیلوانیا از کارزارهایی هستند که کلینتون احتمالا در آنها برنده خواهد شد. در این ایالت ها نیز پیش از این هر دو نامزد از حمایت یکسانی برخوردار بودند.

در کل، این پروژه نشان داد که کلینتون در کالج الکترال نهادی که در نهایت رئیس جمهوری را برخواهد گزید، بر ترامپ برتری دارد.

براساس این نظر نسجی، اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، کلینتون در کالج الکترال با ۲۴۶ در مقابل ۱۸۰ امتیاز از ترامپ پیش خواهد بود و ۸۸ درصد شانس آن را خواهد داشت تا ۲۷۰ رای الکترال لازم را کسب کند.