انگلیس: از فروش سلاح به عربستان راضی هستیم!

 "ماتیو ری‌کرافت" دیروز (سه شنبه) در اظهاراتی در مقر سازمان ملل گفت که انگلیس از عربستان خواسته است درباره حمله به شهروندان در یمن تحقیق کند!

درخواست از عربستان برای تحقیق درباره کشتار شهروندان یمنی درحالی است که ائتلاف سعودی نزدیک به 2 سال است که در حال بمباران مناطق مسکونی و زیرساختهای یمن و کشتار مردم این کشور می باشد.

ری‌کرافت با این حال به حمایت کشورش از حملات عربستان به یمن اذعان کرد و گفت: انگلیس از نیروهای ائتلاف (سعودی) حمایت سیاسی می کند، ولی مانع تشکیل کمیتۀ تحقیق بین المللی درباره نقض حقوق بشر (در یمن) نمی شود.

روسیا الیوم خاطرنشان کرد که اظهارات مبهم ری‌کرافت بیانگر تلاش انگلیس برای بازنگری در سیاستهای کشورش در فروش سلاح به عربستان سعودی است.

ری‌کرافت مدعی شد: انگلیس مجموعه‌ای از سیاستهای بسیار روشن در زمینه محدود کردن (فروش) تسلیحات دارد، و ما از همه قراردادهایمان برای فروش سلاح در هر نقطه از دنیا -از جمله موضوع مربوط به یمن- رضایت داریم.

رسانه های انگلیسی پیشتر اعلام کرده بودند که در پی درخواستهای بین المللی برای منع فروش سلاح به عربستان، ریاض تماسهایی را با لندن برای جلوگیری از منع فروش سلاح به این کشور انجام داد.

با این حال دولت انگلیس مدعی است که هنوز هیچ نشانه‌ای درخصوص خطر جدی نقض حقوق بشر در صورت فروش سلاح به عربستان، نمی بیند.

سازمان اکسفام اخیرا از دولت انگلیس به دلیل فریبکاری در فروش سلاح به عربستان، به دلیل استفاده از تسلیحات این کشور در جنگ علیه یمن انتقاد کرده است. این سازمان مدافع حقوق بشر، تأکید کرد که انگلیس از حامی معاهده منع تجارت سلاح، به یکی از بارزترین ناقضان آن تبدیل شده است.