عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: مردم عراق برای همیشه اقدامات تحریک آمیز ترکیه و اظهارات غیرمسئولانۀ مقامات ترکیه را تاب نخواهند آورد، و کاسه صبر آنها روزی لبریز خواهد شد. 

حکیم اعلام کرد: کسانی که ادعا می کنند استان نینوا فقط متعلق به اهل تسنن است ، خواهند دید که خود اهل تسنن پیش از شیعیان با چنین ادعایی مخالفت خواهند کرد.

حکیم افزود: کسانی که می گویند عراق ضعیف و ناتوان است ، اشتباه می کنند بلکه عراق با کمک مردمش قوی و پابرجاست و همین مردم به دفاع از حاکمیت و امنیت ملی کشورشان خواهند پرداخت.

رئیس ائتلاف ملی عراق با درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از استان نینوا گفت : ما می خواهیم که بهترین روابط را با ترکیه داشته باشیم.

حکیم خاطرنشان کرد: ما دوست نداریم که ترکیه با این اقدامات تحریک آمیز، خود را رو در روی مردم عراق قرار دهد؛ بار دیگر از دولت آنکارا می خواهیم که در سیاست های خود بازنگری کند و هر چه زودتر نیروهایش را خاک عراق بیرون ببرد.

حکیم افزود: تنها مردم عراق هستند که تصمیم می گیرند چه کسی در عملیات آزادسازی موصل باید مشارکت کند و چه کسی نباید مشارکت کند.

بن علی ایلدیریم نخست وزیر ترکیه پنجشنبه هفته گذشته (6 اکتبر) اعلام کرد که واکنش عراق به استقرار نظامیان تُرک در نزدیکی موصل " غیرقابل فهم " ! است و این نظامیان برای اطمینان از عدم تغییر بافت جمعیتی مناطق حومۀ موصل همچنان در پایگاه خود باقی خواهند ماند.

پارلمان ترکیه اوایل اکتبر کنونی با ادامه حضور نظامیان این کشور در خاک عراق و سوریه به مدت یک سال دیگر موافقت کرد.