داده‌های جدید نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش، بیش از یک‌چهارم زمین‌هایی را که در قلمرو خود داشت، از دست داده و شکست‌های این گروه از نظر اهمیت راهبردی، بی‌سابقه بوده است.

گروه آی اچ اس، یک گروه تحلیلی در حوزه امنیت و دفاعی است اعلام کرد قلمرو داعش از زمان اوج قدرتش در ژانویه سال ۲۰۱۵، ۲۸ درصد کوچک‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، این قلمرو در آغاز سال میلادی جاری ۷۸ هزار کیلومتر مربع بوده و اکنون به ۶۵ هزار کیلومتر مربع رسیده است.

داعش طی یک دوره از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۶ حدود ۱۶ درصد از اراضی تحت سیطره خود را از دست داده است که نشان می‌دهد مناطق تحت تسلط این گروه تروریستی به سرعت در حال تحلیل رفتن است.

با این حال، روند پس رفت‌های داعش در سه ماه منتهی به اکتبر، کندتر شده است و در این مدت ۲۸۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌هایش را از دست داده است.

با این حال کارشناسان می‌گویند شکست‌هایی که داعش متحمل شده است، هم چنان عمده‌اند. این گروه ۱۰ کیلومتر از مرز سوریه با ترکیه به عقب رانده شده است، و هم زمان نیروهای عراقی هم پایگاه هوایی قیاره را در دست گرفته‌اند که تاسیساتی راه بردی و کلیدی در ۶۰ کیلومتری جنوب موصل، پایگاه داعش است.

داعش هم چنین در سوریه، در ماه اوت شهر منبج و جاده های اطرافش را به نیروهای کرد و نیروهای عرب موردحمایت آمریکا از دست داده است. این جاده ها راه رقه به ترکیه بود.

اگر عملیات نیروهای عراقی برای موصل نیز پیوز شود، ضربه بزرگی به این گروه تکفیری خواهد بود.

انتظار می‌رود عملیات موصل در ماه اکتبر جاری انجام شود.