افشای ایمیل های جدید وجهه بنیاد کلینتون را به خطر انداخت

 ایمیل های هک شده ای که هفته گذشته از سوی ویکی لیکس منتشر شد، کمک مالی 1 میلیون دلاری قطر به بنیاد خانوادگی کلینتون را افشا کرد. هیلاری کلینتون زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بود، وعده جذب کمک های مالی بیشتر از دولت های خارجی را به بنیاد کلینتون داده بود. 

 

در یکی از این ایمیل ها در سال 2012، یک مقام ارشد بنیاد کلینتون درخصوص کمک مالی دولت قطر به این بنیاد به مناسبت سالروز تولد بیل کلینتون خبر داده بود. این مقام در ایمیل خود اظهار کرده بود: «سفیر قطر درخواست دارد WJC (بیل کلینتون) را برای 5 دقیقه ببیند و چک 1 میلیون دلاری را که وعده داده بود، به وی تحویل دهد.» در این ایمیل از کنار هم گذاشتن حروف اول اسم کامل بیل کلینتون (ویلیام جفرسون کلینتون)، برای اشاره به رئیس جمهور پیشین آمریکا استفاده شده است.

 

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در آن زمان تصدی مقام وزارت خارجه را بر عهده داشت. این ایمیل یکی از هزاران ایمیل منتشر شده از سوی سایت افشاگر ویکی لیکس است که با هک کردن حساب ایمیل جان پودستا، رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون، به دست آمده است.

 

ستاد کلینتون درخصوص افشای این ایمیل ها و ایمیل های حزب دموکرات، که پیشتر منتشر شده بود، اظهار تاسف و شرمندگی کرد. در سایت بنیاد کلینتون هیچ پیشینه ای از کمک مالی یک میلیون دلاری قطر به این بنیاد وجود ندارد. در عین حال، سخنگوی ستاد کلینتون از تایید دریافت چنین کمکی طفره رفت. از سوی دیگر نمی توان پذیرفت اعطای یک میلیون دلار از سوی قطر تنها هدیه تولد بیل کلینتون بوده باشد.

 

در آن زمان، هیلاری کلینتون به دولت آمریکا وعده داده بود تا زمانی که وی وزیر امور خارجه این کشور است، بنیاد او هیچ گونه کمک مالی از دولت های خارجی دریافت نکند؛ زیرا در هنگام تصدی گری کلینتون بر وزارت خارجه، نگرانی هایی درخصوص تاثیرگذاری کمک های مالی دولت های دیگر بر سیاست های خارجی آمریکا وجود داشت.