ژاپن کمک های مالی خود را به یونسکو قطع کرد

 ژاپن کمک های مالی سالانه خود را به سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) قطع کرد و گفت با این اقدام می خواهد مطمئن شود که سازمان ملل برای ایجاد اعتماد میان کشورهای عضو به درستی فعالیت می کند یا خیر.

 

"فومیو کیشیدا،" وزیر امور خارجه ژاپن نیز تأیید کرد که این کشور پرداخت حدود 4 میلیارد ین (40 میلیون دلار) کمک مالی خود را به یونسکو در سال جاری میلادی لغو کرده است. این در حالیست که وی اعلام نکرد آیا این تصمیم بخاطر اقدام یونسکو در سال گذشته میلادی در خصوص "تجاوز نانجینگ" صورت گرفته است یا خیر. 

 

ژاپن 9.7 درصد از بودجه یونسکو را تأمین می کند و پس از آمریکا دومین اهداکننده کمک مالی به یونسکو محسوب می شود. واشینگتن نیز کمک های مالی خود را از سال 2011 – زمانی که فلسطین به عضویت آن در آمد -- لغو کرده است. 

 

در سال 2014، چین اسنادی را مربوط به قتل عام مردم خود در سال 1937 بوسیله ارتش ژاپن منتشر کرد. این قتل عام به "کشتار نانجینگ" یا "تجاوز نانجینگ" معروف است. اسناد آن اکتبر سال گذشته میلادی (مهر 94) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. 

 

چین اعلام کرد بیش از 300 هزار نفر در این فاجعه کشته شده اند؛ اما ملی گرایان ژاپن تا حد زیادی این آمار را تکذیب کرده اند. برخی محققان می گویند تعداد افراد کشته شده بسیار کمتر از این رقم بوده است.

 

ژاپن از این نظام یک جانبه یونسکو انتقاد کرده است؛ زیرا به توکیو اجازه دسترسی به این اسناد را نداده است که بتواند صحت آن را تأیید کند. ژاپن همچنین فرآیند سازمان یونسکو را فاقد عدالت و شفافیت توصیف کرده است.