به نقل از پایگاه اینترنتی شیکاگو تریبون؛ جمعی از مقامات ارشد سابق امنیت ملی آمریکا نسبت به امتناع تکرارپذیر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان مبنی بر پذیرش رأی کارشناسان اطلاعاتی آمریکا درباره هک رایانه‌های کمیته ملی حزب دموکرات به وسیله هکرهای روسیه و سرقت اطلاعات آن‌ها واکنش نشان دادند.

این مقامات که سابقه حمایت از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را در دوره‌های پیشین داشتند در بیانیه‌ای اعلام کردند: موضع ترامپ در مورد هک رایانه‌های کمیته ملی دموکرات‌های موجب سردرگمی مقامات امنیتی آمریکا شده است. ترامپ نسبت به نقش روسیه در هک گزارش‌های محرمانه حزب دموکرات شک دارد و این موضوع را بارها تکرار کرده است. او همواره از پذیرش رأی کارشناسان اطلاعاتی آمریکا مبنی بر حضور هکرهای روس در این جریان امتناع کرده است. این در حالی است که آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت مسکو در این حملات سایبری مطمئن است.

مایکل هایدن، مدیر سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: این مخالف منطق است. ترامپ به هواداران خود اطمینان داده در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود، از کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی برای دفاع از امنیت ملی آمریکا دعوت کند؛ حیطه‌ای که او تجربه چندانی در آن ندارد. با این حال، زمانی که حرف از روسیه به میان می‌آید هیچ توجهی به رأی کارشناسان امنیتی نمی‌کند و از پذیرش نظر آن‌ها امتناع می‌کند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ترامپ گزارش کارشناسان اطلاعاتی نادیده می‌گیرد. چگونه می‌توان مطمئن بود که پس از ورود به کاخ سفید به وعده خود عمل کند و آن را تغییر ندهد؟

تاکنون ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

چند تن از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا در هفته گذشته اعلام کردند یا روسیه یک نقطه کور برای ترامپ است و او عمداً مخالف ارزیابی اطلاعاتی هک رایانه‌ها است و یا اینکه شاید قادر به درک روش‌های بی‌طرفانه نیست.

در نخستین مناظره انتخاباتی، ترامپ در واکنش به هک رایانه‌های کمیته ملی دموکرات‌ها گفت: همه می‌گویند روس‌ها رایانه‌ها را هک کرده‌اند، اما کار چین هم می‌تواند باشد و یا هر فرد دیگری. در مناظره دوم نیز ترامپ با تکرار سخنانش گفت: شاید هیچ هکی صورت نگرفته باشد.

شنبه گذشته واشینگتن به‌طور رسمی روسیه را متهم کرد که تارنمای «کمیته ملی حزب دموکرات» را باهدف اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هک کرده است. مسکو با رد این ادعای واشنگتن، آن را بی‌معنی خوانده است.