توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا و کانادا در آستانه فروپاشی

به نقل از «گلوبال اند میل»، سه سال پیش و زمانی که توافقنامه فراگیر میان اتحادیه اروپا و کانادا منعقد شد، از آن به عنوان یک قراردادی تاریخی یاد شد که به کانادا این امکان را می‌داد تا در زمینه روابط تجاری، الگویی برای دیگر کشورهای جهان باشد. با این حال، سرنوشت این توافقنامه اکنون به «والونیا،» منطقه‌ای در جنوب بلژیک، بستگی دارد؛ جایی که وعده‌های محقق نشده گذشته، کارخانه‌های تعطیل‌شده فولادسازی و معادن زغال سنگی که این روزها فعالیتی ندارند، ساکنانش را به ستوه آورده است. 

 

در ادامه مطلب آمده است بیشتر ساکنان «نامور،» مرکز والونیا، فرصتی برای تفکر درخصوص این توافقنامه و بررسی نتایج مثبت احتمالی آن ندارند. به عقیده این افراد، قرارداد مذکور تهدیدی برای کشاورزی محسوب می‌شود، پیامدهای منفی برای تصمیم‌گیری‌های منطقه‌‌ای خواهد داشت و ساکنان این منطقه را در برابر شرکت‌های بین‌المللی بیش از پیش آسیب‌پذیر خواهد کرد.  

 

منطقه والونیا طبق قانون می‌تواند، تصمیمات اتخاذ شده از سوی نظام فدرالی بلژیک را در خصوص این توافقنامه وتو کند. اقدامی که پیامدهای منفی آن به اذعان نگارنده مطلب، دامنگیر بیش از 500 میلیون نفر در 29 کشور جهان خواهد شد و فعالیت‌های اقتصادی به ارزش 15 هزار میلیارد دلار را مختل خواهد کرد. این موضوع نگرانی شدید مقامات کانادایی و اتحادیه اروپا را در پی داشته است.