چاره‌جویی انگلیس با آمریکا و فرانسه در لندن برای سوریه
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس بتازگی محوری تشکیل داده است که با حضور دولت‌های فرانسه و آمریکا به دنبال ایجاد منطقه بمباران ممنوع در سوریه است.

به نوشته روزنامه گاردین، وزیر خارجه انگلیس به همراه جان کری وزیر خارجه آمریکا و ژان-مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه به همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس که حامیان معارضان سوری هستند، قرار است روز یکشنبه (امروز) در لندن پایتخت انگلیس دیدار و درباره برنامه‌هایشان در سوریه گفت‌وگو کنند.

قرار است جانسون درباره ایجاد منطقه بمباران ممنوع در سوریه طی این نشست صحبت کند و برنامه‌هایی از تحریم‌های سنگین‌تر در قبال روسیه به بحث گذاشته شود.

گاردین در ادامه نوشت این مساله در شورای امنیت ملی به بحث گذاشته شده است اما ظاهرا دولت اوباما همچنان تمایل بیشتری به اقدام نظامی در سوریه دارد.

همچنین قرار است در نشست امروز لندن، جان کری گزارشی از نشست لوزان که وی آن را همراه با ایده‌های نو می‌داند، ارائه دهد.

در این نشست ایران، روسیه، ترکیه، عربستان، اردن و برخی دیگر از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس حضور داشتند اما وزرای خارجه اتحادیه اروپا با وجود مشارکت نظامی کشورهایشان در سوریه، مدعی شدند به دلیل فشار روسیه نیامدند.

در طرح جانسون،‌ منطقه بمباران ممنوع همه سوریه را شامل می‌شود و باید همه جنگنده‌ها از آن تبعیت کنند. مانیتور هم توسط تجهیزات غربی‌ها در منطقه انجام می‌گیرد اما لزوما پرواز برای کنترل انجام نمی‌پذیرد و هر اقدامی در راستای آتش‌بس به اقدام تلافی‌جویانه در سوریه منجر خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که با تکمیل محاصره حدود 9 هزار فرد مسلح عضو گروههای مختلف تروریستی در شهر حلب، وضعیت کشورهای حامی آنان مثل ترکیه، آمریکا، عربستان که این گروهها را معارضان میانه‌رو می‌نامند، وضعیت خوبی ندارند و در مذاکرات سیاسی دست پایین را دارند.