در حالی که چند روز قبل «سید حسن نصرالله» رهبر حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز عاشورا درباره دسیسه آمریکا جهت خارج کردن تروریست‌های داعش از «موصل» به سوریه و تجدید قوا جهت حمله گسترده‌تر به عراق، هشدار داد، اکنون این خبر تحت عنوان توافق آمریکا و عربستان تایید شد.

خبرگزاری روسی «ریانووستی» اعلام کرد آمریکا موافقت کرده تا امنیت خروج حدود 9000 تروریست از موصل را تامین کرده و آنها را برای تصرف مجدد شهرهای «تدمر» و «دیرالزور» به شرق سوریه هدایت کند.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی میل» انگلیس، گفته می‌شود هدف از این اقدام آمریکا، امید کاخ سفید برای درگیر کردن تروریست‌های داعش با نیروهای روسی در سوریه است.

بر این اساس، ایالات متحده و عربستان سعودی توافق کرده‌اند تا معابر امنی را برای تروریست‌های داعش جهت ترک موصل قبل و حین آغاز عملیات آزادسازی این شهر، باز کرده و پایگاه‌هایی را برای آنها فراهم کنند.

ریانووستی نوشت: «ائتلاف بین‌المللی حملات هوایی را علیه تعدادی ساختمان که قبلا با تروریست‌ها هماهنگ شده، انجام خواهد داد.» البته دقیقا مشخص نشده چه نیروهایی در این ساختمان‌ها مستقر است.

بامداد دوشنبه عملیات گسترده آزادسازی موصل، مرکز داعش در عراق، با حضور 30هزار نیرو متشکل از ارتش، نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌های کُرد با فرمان «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور آغاز شد.