مذاکرات محرمانه طالبان و دولت کابل با حضور دیپلمات آمریکایی

 منابع آگاه در میان شورشیان طالبان و دولت افغانستان اعلام کردند طالبان و نمایندگان دولت افغانستان گفتگوهای محرمانه خود را در قطر از سر گرفته‌‌اند.

بر این اساس، در این گفتگوها که در ماه سپتامبر و اکتبر برگزار شد، ملا عبدالمنان آخوند، برادر ملاعمر -- رهبر پیشین طالبان -- نیز حضور داشت. دور تازه گفتگوهای طرفین در قطر، پس از شکست در مذاکراتی صورت می‌گیرد که با وساطت پاکستان صورت گرفت ولی با حمله پهپاد آمریکا به ملا اختر منصور، رهبر سابق طالبان بی‌نتیجه به پایان رسید. 

پس از آنکه طالبان در سال 2013 اجازه برپایی دفتری در دوحه، پایتخت قطر را بدست آورد، این کشور مرکز دستگاه دیپلماسی طالبان شد. اگر چه این ابتکار عمل مانند بسیاری از کوشش‌های پیشین برای آغاز روند صلح در نهایت به دلیل شکایت‌های دولت افغانستان راه به جایی نبرد. یکی از منابع آگاه به گاردین گفت: انتظار می‌رفت محمد یعقوب، فرزند ملا عمر بزودی خود را به مذاکرات صلح دوحه برساند.

قوطا شورا، یکی از اعضای شورای رهبری طالبان می‌گوید: هیچ مقام پاکستانی در مذاکرات اکتبر و سپتامبر حضور نداشت. اسلام‌آباد بخش زیادی از نفوذ سنتی خود را بر روی طالبان که پیشتر در دهه 90 میلادی داشت، از دست داده است. با این وجود، بر اساس اعلام مقامات طالبان یک دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات قطر حضور داشته است. سفارت آمریکا در افغانستان از پاسخ به این ادعا خودداری کرد. 

یک مقام آگاه طالبان اعلام کرد: دور نخست مذاکرات در اوایل ماه سپتامبر در فضایی مثبت و بدون تنش برگزار شد. در این دور مذاکرات عبدالمنان آخوند در مقابل محمد معصوم استانکزی، رییس اطلاعات افغانستان نشسته بود. با این وجود، دومین دور مذاکرات در اواخر ماه اکتبر و علی رغم درگیری‌ میان دولت کابل و شورشیان طالبان برگزار شد. 

در حالی خبرهای جدید از مذاکرات محرمانه میان شورشیان طالبان و دولت کابل منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر طالبان برای دومین بار شهر قندوز را تصرف کرد و شهر "لشکرگاه" در ولایت هلمند را به خطر انداخت. با وجود خشونت‌های مداوم، کابل می‌کوشد راه حلی سیاسی برای حل بحران بیابد. پیشتر دولت افغانستان با گروه "گلبدین حکمتیار" که بیش از یک دهه با حکومت کابل می‌جنگید، به توافق صلح رسید.