راجح الموسوی سفیر عراق در تهران امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری در محل سفارتخانه این کشور در تهران به تشریح روند صدور روادید زوار ایرانی اربعین حسینی پرداخت و با اشاره به در نظر گرفتن 12 مرکز برای صدور روادید به همراه سفارت عراق در تهران و سرکنسولگری‌های این کشور در مشهد، کرمانشاه و اهواز، گفت: دو روز پیش کارمندان وزارت خارجه عراق به تهران و از تهران به مراکز صدور روادید اعزام شده‌اند و امیدواریم از 24 ساعت آینده صدور روادید اربعین آغاز شود.

به گزارش فارس این مراکز در شهرهای کرج، ورامین، رشت، ساری، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، کرمان، آبادان، سوسنگرد، ایلام قرار دارند و علاوه بر آن سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های این کشور در اهواز، مشهد و کرمانشاه به همراه این ١٢ مرکز اقدام به صدور روادید برای ایرانیان به منظور شرکت در مراسم اربعین خواهند کرد.

سفیر عراق با اشاره به امضای یادداشت تفاهمی بین ایران و عراق در سه هفته پیش عنوان کرد: در این یادداشت تفاهم نقشه راه چگونگی همکاری برای برگزاری مراسم اربعین مورد توافق قرار گرفته است.

وی عنوان کرد که همکاری‌های بین کمیسیون عالی اربعین بین ایران و عراق به صورت مستمر در حال انجام است و در صورت احساس نیاز جلسات فوری برگزار خواهد شد.

سفیر عراق افزود: هزینه صدور روادید اربعین ۴۰ دلار است و زوار ایرانی می‌توانند ۲۰ روز در عراق اقامت داشته باشند.

الموسوی با اشاره به افراد فرصت طلبی که در اطراف سفارت و سرکنسولگری‌های این کشور اقدام به کلاهبرداری از زوار کرده‌اند، از زوار ایرانی خواست که فریب این افراد را نخورند و گفت که اخیرا در یادداشتی به وزارت خارجه خواستار برخورد جدی با این افراد شده‌ایم.

وی با اشاره به فاجعه منا عنوان کرد: عربستان نمی‌تواند امنیت دو میلیون حاجی را تامین کند اما ما 25 میلیون زائر در ایام اربعین داریم و با وجود مشکلات امنیتی و جنگ، امنیت آنها را تامین می‌کنیم.

الموسوی پیش‌بینی کرد که امسال دو و نیم تا سه میلیون زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین به عراق سفر کنند و افزود: آماده پذیرایی از این تعداد زائر هستیم.

وی از زوار ایرانی درخواست کرد که به خاطر مسائل امنیتی و فراهم شدن امکان زیارت سایرین پس از شرکت در مراسم اربعین شهر کربلا را ترک کنند.

سفیر عراق در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شرایط کنونی عراق ادامه داد: اگر حوادثی که در عراق رخ داد در جای دیگری رخ می‌داد آن منطقه به چند قسمت تقسیم می‌شد اما عراق با وجود شرایط پیچیده جهانی و مشکلات اقتصادی ثابت کرد که توانایی اداره و دفاع از کشورش را دارد.

الموسوی افزود: در ایام اربعین شاهد بودید که همه ملت عراق خانه‌های خود را در اختیار زائران قرار دادند. این برخورد برادرانه باعث تقویت روابط ایران و عراق و افزایش میزان اعتماد بین دو کشور شد.

به گزارش فارس، سفیر عراق با اشاره به عملیات آزادسازی موصل گفت: از نظر مبارزه با تروریسم، جنگ موصل اولین جنگ نیست و آخرین جنگ نیز نخواهد بود. به دلیل چالش‌های موجود در مبارزه با تروریسم، دشمن وقتی در جنگ شکست می‌خورد به دنبال انتقام در جای دیگر می‌افتد، اما انشاءالله در جنگ موصل کمر دشمن را خواهیم شکست.

وی ادامه داد: همه دیدید که در فلوجه چه اتفاقی افتاد، عراق تجربه لازم را برای مبارزه با تروریسم دارد و آزادی فلوجه شوکی برای جهان بود و همان کار که در فلوجه صورت گرفت، در موصل نیز صورت خواهد گرفت.

الموسوی با اشاره به تفاوت نبرد فلوجه و موصل عنوان کرد: در موصل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حضور دارند که باید از جان آنها حفاظت شود. ما این توانایی را داریم که سریع وارد موصل شویم، اما به دلیل حفظ جان مردم، طرحی متفاوت برای پاکسازی و آزادسازی موصل تهیه شده است.

وی افزود: مدت زمانی که طی شده به دلیل کمبود و ناتوانی ارتش و نیروهای عراق نیست، بلکه به خاطر حفظ سلامت و جان مردم است.

سفیر عراق اضافه کرد: داعشی‌های بزدل از مردم به عنوان سپر انسانی برای دفاع استفاده می‌کنند، بنابراین ما این درگیری را بزرگترین چالش موجود در زمینه مبارزه با تروریسم می‌دانیم.

به گزارش فارس، الموسوی با تقدیر از موضع خوب ایران، گفت: ایران کشوری پایبند به اصولی است که توسط امام راحل پایه‌گذاری شده است. دشمنان تلاش دارند ایران را متهم به حمایت از تروریسم کنند اما نمی‌شود با یک الک جلوی آفتاب را گرفت.

وی افزود: مواضع ایران همواره حمایت از مظلومان بوده و خواهد بود و شاهد بودیم که خداوند ایران را در همه زمینه‌ها و مراحل پیروز کرد.

سفیر عراق با تأکید بر اینکه موصل جزو اقلیم کردستان محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا می‌گویند موصل را بعد از آزادی اکراد اداره خواهند کرد. تمام شهرهای عراق، توسط شورایی از اهالی همان استان اداره می‌شود. موصل نیز بعد از آزادی به همین صورت اداره خواهد شد.

الموسوی خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت مرکزی تنها وظیفه تامین امنیت شهر را داریم تا خودشان بتوانند شهر را اداره کنند.

وی با اشاره به حضور تمامی قومیت‌ها از جمله کرد، عرب، ایزدی و ... در موصل عنوان کرد: هیچ طایفه‌ای نمی‌تواند به تنهایی مدیریت شهر را برای خود نگهدارد. اجازه نمی‌دهیم برخوردهای انتقام جویانه انجام شود و همه عراقی‌ها در آزادسازی موصل شریک هستند.

سفیر عراق با اشاره به مواضع برخی از کشورهای همسایه اظهار داشت: برخی از کشورهای همجوار خبرهای خود را از منابع غیررسمی تامین می‌کنند و براساس اطلاعات غلط تصمیم می‌گیرند. ما بیشترین ضربه را از دیکتاتوری حاکم بر برخی کشورهای منطقه خورده‌ایم.

الموسوی ادامه داد: برخی با ایده‌های چند قرن پیش زندگی می‌کنند و می‌پندارند امپراتوری که قرن‌ها از آن گذشته را در اختیار دارند و متولی امور دیگران هستند و اجازه دخالت در دیگر کشورها را به خود می‌دهند. آنها فراموش کرده‌اند آنها نیز عضوی از جامعه بین‌المللی هستند و قانون و اساسنامه بین‌المللی تأکید دارد که هیچ کشوری اجازه اعزام نیروهای خود به دیگر کشورها را ندارد، مگر در صورتی که خود آن کشور موافقت کرده باشد.