آیا ترامپ در صورت شکست، نتیجه انتخابات آمریکا را می‌پذیرد؟

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا از گفتن پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست در برابر حریف دموکرات خود «هیلاری کلینتون» امتناع کرد و با این عمل خود احتمال جدایی خود از ساختاری که حدود 200 سال است به دموکراسی آمریکایی پیوند خورده است را افزایش داد.

ترامپ در مناظره سوم انتخاباتی خود با هیلاری، در پاسخ به این سوال که "آیا شکست خود در انتخابات را خواهید پذیرفت"، گفت: «این موضوع را به وقت خودش بررسی خواهم کرد.»

وی در ادامه سخنانش مجددا به اینکه سیستم انتخاباتی آمریکا کاملا فاسد و ناکارآمد است اشاره کرد.

این اظهارات ترامپ جمعیت حاضر در استودیوی مناظره و همچنین کسانی که این مناظره را به صورت زنده و تلویزیونی تماشا می کردند، شوکه کرد؛ زیرا تا کنون چنین سخنانی به گوش مردم آمریکا نخورده بود. این موضع یکی از اساسی ترین اصول سیاسی آمریکا که به معنی انتقال صلح آمیز و بدون درگیری قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر است و پس از پیروزی در انتخابات مشروعیت وی محرز می شود را به شدت تهدید می کند.

عملکرد ترامپ در این مناظره می توانست موجب پیروزی وی در انتخابات و جذب آرای افرادی شود که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته بودند.

البته سخنان ترامپ با معاون وی «مایک پنس» که قبل از مناظره اعلام کرده بود جمهورخواهان در صورت شکست در انتخابات نتیجه آن را کاملا خواهند پذیرفت از زمین تا آسمان تفاوت دارد.