«آنا اسجوسترن» یکی از اعضای هماهنگ کننده شهری در برابر خشونت افراط گرایی در شهر "لوند" سوئد اظهار داشت: شاید این سخن من مخالفت ها و انتقاداتی را در پی داشته باشد ولی به عقیده من نباید یک تروریست را به خاطر انتخاب اشتباهی که داشته است از حقوقش محروم ساخته و هیچ کمکی به او نکنیم.

وی که این اظهارات را در گفتگو با یکی از شبکه های رادیویی سوئد بیان می کرد، افزود: نمی توان جلوی این تروریست ها را گرفت و از بازگشت آنان به کشورشان جلوگیری به عمل آورد. به نظر من باید آنان را زیر چتر حمایت خود قرار داده و با اعطای گواهی رانندگی، منزل و معافیت از پرداخت مالیت، آنان را یاری رسانیم.

این سخنان «آنا اسجوسترن» در واکنش به اظهارات یکی از متخصصان جرم شناسی بود. این کارشناس جرم شناسی رهایی افراط گرایی و بازگشت به آغوش جامعه را برای تروریست ها بسیار مشکل و دشوار معرفی کرده بود.

«کریستوفر کارلسون» تاکید کرده بود: این موضوعی اجتماعی، اقتصادی و اساسی است، چراکه تروریست‌های بازگشتی باید برای خود شغلی دست و پا کنند، گواهینامه رانندگی داشته باشند و احتمالا دیون دولتی و بدهی‌هایی دارند که باید تصفیه نمایند و از همه مهمتر نیازمند سرپناه خواهند بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای دولت حمایت و پشتیبانی از تروریست‌های بازگشتی ریسک بسیار بزرگی است، چون هیچ تضمینی نسبت به عدم بازگشت آنان به سازمان‌ها و گروه‌های تروریست وجود ندارد و هر لحظه ممکن است این سیاست دولت با شکست مواجه شده و این تروریست‌ها با بازگشت به اعتقادات افراطی و خشونت‌طلبانه خود، تهدیدی جدی برای امنیت کشور محسوب شوند.

شایان ذکر است طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت سوئد، از ماه آپریل سال جاری تاکنون حدود ۳۰۰ شهروند این کشور به گروه تروریستی تکفیری داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند و از سوی دیگر حدود ۱۴۰ تروریست نیز تا اول ماه جاری میلادی به این کشور بازگشته‌اند.

در حالی این اظهارات از سوی مقامات دولتی سوئد در حمایت از تروریست های صادراتی ارائه می‌شود که بسیاری از حملات تروریستی در کشورهای غربی توسط همین عناصر و تروریست‌های بازگشتی صورت پذیرفته‌است و آنان پس از بازگشت از سوریه به عملیات تروریستی - انتحاری در کشورهای خود اقدام کرده‌اند.