بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده، دولت آلمان در نیمه ابتدایی سال 2016  مجوز صادرات سلاحی به ارزش بیش از چهار میلیارد یورو را تصویب کرده است.

البته دولت آلمان از سیاست‌های تسلیحاتی خود دفاع کرده و با وجود افزایش صادرات سلاح به مناطق بحرانی و پر تنش، سیاست های خود در این راستا را محدود و شفاف ارزیابی کرده است.

در گزارش صادرات تسلیحات دولت در نیمه ابتدایی سال 2016 که خبرگزاری آلمان ارائه داده است آمده است که توجه به مسئله حقوق بشر در کشور پذیرنده این تسلیحات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل نبود پیش شرط های کافی 34 قرارداد تسلیحاتی به ارزش حدود 9.6 میلیون یورو رد شده است.

کابینه دولت می خواهد درباره این گزارش تسلیحاتی امروز (چهارشنبه) بعد از ظهر مشاوره کند.

بر اساس گزارش صادرات تسلیحات آلمان در نیمه ابتدایی سال 2016 پنج کشور از 10 کشوری که از مهم ترین کشورهای هدف در صادرات تسلیحات  آلمان به شمار می رفتند از  مناطق پر تنش و بحرانی بوده اند. ترکیه در مقایسه با همین دوره زمانی در سال گذشته از جایگاه 25 به جایگاه هشتم صعود کرده است. کشورهای الجزایر، عربستان، امارات و کره جنوبی در بین ده کشور اول وارد کننده تسلیحات آلمان هستند.

دولت آلمان حدود نیم میلیارد دلار نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته مجوز صادرات تسلیحات بیشتری را صادر کرده است.

اپوزیسیون آلمان انتقاد شدیدی به افزایش صادرات تسلیحات آلمان وارد کرده اند.

سخنگوی سیاست امنیتی حزب سبز آلمان در این راستا اظهار داشته است که دولت با تصویب مجوز صادرات تسلیحات به کشورهای مختلف به رویکرد غیر مسئولانه خود در این راستا ادامه می دهد.

سخنگوی سیاست خارجی حزب چپ پارلمان آلمان نیز خواستار مقررات قانونی سختگیرانه تر در زمینه صادرات تسلیحات  از جمله ممنوعیت کامل صادرات سلاح های کوچک شد.

"سویم داگدلان"، یکی دیگر از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان هم انتقاد شدیدی به صادرات سلاح به ترکیه که دولتی شکنجه گر دارد وارد کرده و گفت: نباید هیچ گونه صادرات سلاحی به این کشور وجود داشته باشد و ارتش آلمان باید از این کشور خارج شود. یک مسئله دیگر این است که تسلیحات آلمانی به دست تروریست ها می افتد.

"برند ریکسینگر"، رئیس چپ های آلمان نیز در انتقاد به افزایش صادرات تسلیحات کشورش اظهار داشته است: کسی که بی فکرانه همواره سلاح های بیشتری را به همه دنیا همچنین به کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی می فروشد نباید از افزایش شمار پناهندگان شکایت کند، یا به صورت جدی درباره مبارزه با دلایل پناهندگی سخن بگوید. جنگ دلیل شماره یک پناهندگی است.

"آگنیستزکا بروگر"، از کارشناسان دفاعی حزب سبز آلمان نیز انتقاد شدیدی به بی مسئولیتی آلمان در این زمینه بخصوص صادرات تسلیحات به عربستان سعودی وارد کرد.

حمایت دولت آلمان از سیاست‌های خود در زمینه صادرات تسلیحات

با این همه دولت آلمان اطمینان داده است که سیاست صادرات تسلیحات این کشور نسبت به دوره های قانونگذاری گذشته به شدت محدود شده است. همچنین  پایه واساس قانونی در این زمینه تشدید شده است.

دولت ائتلافی آلمان اعلام کرده است که این دولت سختگیرانه ترین قوانین برای صادرات تسلیحات را که تا به حال در آلمان وجود داشته خلق کرده است. هرگز پیش از این تا این اندازه شفاف درباره صادرات و تصمیمات برای تصویب مجوزها در این زمینه اطلاع رسانی نمی شد. اگر دلایل منطقی وجود داشته باشد که کالاهای تسلیحاتی برای سرکوب های داخلی یا نقض سیستماتیک حقوق بشر مورد سوء استفاده قرار می گیرد اساسا مجوز آن تصوب نخواهد شد.