«آوی دیختر» در واکنش به اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه القدس که گفته بود در صورت توقف شلیک موشک های حماس و حفر تونل، به احداث بندر در غزه کمک می کند، گفت که احداث این بندر به معنای افزایش دراماتیک قدرت مبارزان حماس و قدرت گرفتن این جنبش است.

وی افزود: تنها زمانی می توان بندر غزه را احداث کرد که تشکیلات خودگردان به طور کامل غزه را خلع سلاح کرده و حماس نیز توافقات امضا شده بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

دیختر اظهار داشت که حل و فصل منازعه با فلسطینیان باید در چارچوب توافق فراگیر چند مرحله ای باشد و پیش از اجرای مرحله بعدی بایستی مرحله قبل به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

لیبرمن در مصاحبه با روزنامه فلسطینی «القدس» گفته بود چنانچه حماس حفاری تونل ها و شلیک موشک ها را متوقف کند، اسرائیل به ساخت بندر دریایی در غزه، ایجاد فرودگاه و منطقه صنعتی در این منطقه کمک خواهد کرد.

در همین رابطه «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به اظهارات لیبرمن گفت: محاصره تحمیلی رژیم اشغالگر بر نوار غزه به موجب حقوق بشر یک جنایت است و بایستی پایان یابد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی بر اساس قانون موظف است که تمامی مایحتاج ملت تحت اشغال را تامین نماید و این حق طبیعی ملت ماست که کانال های ارتباطی با جهان خارج اعم از بندر و فرودگاه داشته باشد و از آزادی تردد و نقل و انتقال برخوردار شود و این ابتدایی ترین حق ماست.

وی همچنین تاکید کرد: این حقوق ملت فلسطین نباید دستمایه باج خواهی و مواضع سیاسی قرار گیرد زیرا این حق ملت تحت اشغال فلسطین است و مقاومت نیز از ابزارهای قدرت از جمله ابزارهای نظامی برای دفاع از حق ملت در برابر تجاوزات مکرر اسرائیل برخوردار است.