پوتین درخواست بمباران تروریست‌ها در حلب را نپذیرفت

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که از رئیس جمهوری این کشور درخواست کرده مجوز از سرگیری بمباران تروریست ها در شرق را حلب را دو باره صادر کند.


سرگئی رودسکوی رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دلیل این درخواست را افزایش اقدام های جنگی گروههای تروریستی پس از توقف بمباران ها اعلام کرده بود.

روسیه از 10 روز پیش در چارچوب برنامه ریزی برقراری یک آتش بس پنج روزه با مشارکت سوریه و بنا به درخواست سازمان ملل که دوشنبه شب پایان یافت، حمله های هوایی به مواضع تروریست ها را متوقف کرده است.

بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، تروریست های جبهه النصره و گروههای مسلح همپیمان موسوم به معارض مواضع نیروهای دولتی و مناطق تحت کنترل نظامیان سوری را از شرق حلب گلوله باران می کنند.

بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس، پسکوف اظهار کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه معتقد است که آتش بس (توقف بمباران هوایی) حلب باید برای خروج بیماران، زخمی ها و جنگجویان علاقه مند به ترک شهر ادامه یابد و توقف بمباران ها فقط شاملاین منطقه می شود.

بنا به اعلام وی، رئیس جمهوری روسیه بر این باور است، طرف آمریکایی این فرصت را داشته باشد تا به وعده خود برای جدا کردن معارضان از تروریست ها عمل کند.

روسیه پس از ممانعت گروههای تروریستی از خروج مردم و بیماران و همچنین جنگجویان غیر مسلح از گذرگاههای امن منطقه، اعلام کرد، آتش بس را تا زمانی که کشورهای حامی این گروهها خروج مردم از منطقه را تضمین نکنند، تمدید نخواهد کرد.

در جریان آتش بس موقت، افزون بر توقف حمله های هوایی روسیه علیه مواضع تروریست ها، واحدهای نظامی سوریه نیز برای تسهیل در خروج جنگجویان و ساکنان محلی از حلب، عقب نشسته بودند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در این باره اعلام کرده است: طرف آمریکایی با وجود تعهدی که داد نتوانست گروههای معارض مسلح را به خروج از منطقه جاده کاستلو وادار کند تا با استفاده از این راه ساکنان گرفتار در دام جنگجویان بتوانند به کمک های مورد نیاز انسانی دست یابند.

وی افزوده است: هنوز نیز هیچ اقدامی برای جدا کردن گروههای مسلح به اصطلاح معارض میانه رو از تروریست های داعش و جبهه النصره انجام نگرفته است.

واشنگتن که حدود یک سال پیش وعده داده بود، گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت حمایت خود را از مناطق زیر سلطه تروریست ها جدا کند، در جریان توافق ژنو متعهد به انجام این کار شد، ولی تاکنون حاضر نشده است گامی در این مسیر بردارد.

آمریکا و کشورهای همپیمان ضدسوری که شش سال قبل سناریوی ساقط کردن حکومت بشار اسد را با استفاده ابزاری از گروههای تروریستی تحت الحمایه خود کلید زدند در شرایط کنونی برای جلوگیری از شکست تروریست ها در جریان حمله های ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، بارها خواستار پایان دادن به عملیات ضدتروریستی در حلب شده اند که رد شده است.

روسیه از مهرماه سال گذشته بر پایه درخواست دولت سوریه با استقرار دهها فروند بمب افکن، بالگردهای رزمی و مجموعه های شناسایی در پایگاه هوایی حمیمیم این کشور، مواضع گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره را زیر بمباران قرار داده است.