گسترش دامنه اعتراضات در آمریکا

سرویس بین الملل افکار نیوز - به نظر می رسد تلاشهای جنبش اشغال وال استریت کارساز بوده و این جریان هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند.

از ۱۷ سپتامبر که معترضین در پارک زاکوتی تجمع کردند بر تعداد معترضین مرتب افزوده می شود. در محل تحصن تابلوهای مختلفی وجود دارد که برنامه ها و اطلاعات مختلف مربوط به اعتراضات نوشته شده است. ایستگاههای مخصوصی برپا شده است که به معترضان لباس گرم و غذای رایگان می دهند. مردم زیادی به اینجا می آیند و معترضین به سخنرانی می پردازند. به گفته معترضین آنها می خواهند تغییرات واقعی ایجاد کنند. یکی از معترضین می گوید: " اگر مردم واقعا تلاش کنند تغییرات ایجاد خواهد شد ".

شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ نیز حالا لحنش ملایمتر شده و می گوید مادامی که معترضین از قانون سرپیچی نکنند می توانند به ابراز عقاید خودشان بپردازند. او ادعا می کند حرف آخر را مردم می زنند البته تا زمانی که پیرو قانون باشند. او می افزاید: " اگر بی قانونی رخ بدهد ما مجبوریم به وظیفه مان عمل کنیم.

اما پس از تظاهرات گسترده دانش آموزان در روز کریستف کلمب، مقامات آمریکایی رهبران این جنبش که بر علیه نظام سرمایه داری آمریکا دست به اعتراض زده اند را به کودکانی تشبیه کردند که برای مسایلی پیش پا افتاده سروصدا به راه انداخته اند!

در یکی از نوشته های وبسایت مخالفان آمده است: " حتی اگر به بانکهای ورشکسته آمریکا کمک هم شود اما دانش آموزان این کشور هر روز شاهد اخراج والدینشان از کار هستند، به علت کمبود بودجه مدارس دولتی آنها دیگر نمیتوانند در مدرسه آموزش واقعی ببینند، اکنون فرزندان ما شاهد اعتراضات آرام ما در خیابانهای آمریکا برای بازگو کردن این مشکلات هستند ". Al Sharpton نیز روز دوشنبه در یک برنامه رادیویی از مردم خواست به صف معترضان بپیوندند.

شرکت آمریکایی Ben & Jerryنیز با اعلام همبستگی خود با معترضین در بیانیه ای اعلام کرد: " فاصله طبقاتی فاحشی که در جامعه ما وجود دارد کاملا غیراخلاقی است ". به علاوه معترضین در پی انجام اعتراضات گسترده تری در سطح جهانی حتی می باشند.

با شروع اعتراضات از نیویورک و گسترش روزافزون دامنه آن اکنون بیش از ۱۰۰ شهر آمریکا را دربر گرفته و از طریق شبکه های اجتماعی در حال گسترش نیز می باشد. اکنون صاحبنظران معتقدند نظام سرمایه داری در آمریکا و حتی در مقیاسی وسیعتر در دنیا با چالشی جدی مواجه شده است.