به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کاترین اشتون" روز گذشته در انتقاد از تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در قدس شرقی، این اقدام را غیر قابل قبول و خلاف تعهدات اسرائیل دانست.

اشتون با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: «طرح ساخت دو هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی جدید در منطقه " گیوات هاماتوس " در قدس شرقی و رسمیت بخشیدن به ساخت‌وسازها در کرانه باختری خلاف تعهداتی است که در نقشه‌راه آمده است.»

نقشه‌راه یک طرح آئین‌نامه‌ای است که در سال ۲۰۰۲ از سوی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه(کوارتت) متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه برای حل مناقشات اسرائیل و فلسطین پیشنهاد شد.

این طرح که هدف آن تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار و آزادی اسرای فلسطینی و اسرائیلی است در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تصویب شده ‌است.

در بیانیه اشتون همچنین آمده است: «شهرک‌سازی‌های اسرائیل از نقطه‌نظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و ما از اسرائیل می‌خواهیم از این پروژه و ساخت واحدهای مسکونی جدید صرفنظر کند.»

اظهارات اشتون در حالی صورت می‌گیرد که " بان کی مون " دبیرکل سازمان ملل نیز و انگلیس نیز روز جمعه گذشته اسرائیل را به تحریک و برانگیختن جامعه بین‌الملل در پی اعلام تصمیم خود برای ساخت‌وسازهای جدید در قدس شرقی متهم کردند.

اشتون افزود: «ساخت‌وسازهای جدید در منطقه " گیوات هاماتوس " به طور ویژه و خاص نگران‌کننده است چرا که پیوستگی جغرافیایی میان بیت‌المقدس و بیت‌الحم را از بین می‌برد.»

وی در ادامه گفت: «اقدام اسرائیل برای ساخت‌وسازهای جدید بر خلاف تعهدات اسرائیل در چارچوب روند صلح است. اسرائیل و فلسطین مسئول برقراری فضای اعتماد مناسب برای مذاکرات هستند.»

بر اساس این گزارش، کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در روز ۲۳ سپتامبر گذشته(یکم مهر جاری) در نیویورک پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات صلح با هدف دستیابی به توافق نهایی تا پایان سال ۲۰۱۲ را مطرح کرد.

کمیته چهارجانبه این پیشنهاد را درست در همان روزی مطرح کرد که "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست عضویت کشور فلسطین را به سازمان ملل ارائه داد.