در روزهای اخیر عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان از اهدای راکت‌های آکبند گراد به تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه توسط آل‌سعود، آمریکا و قطر دارد.

گراد به معنی تگرگ است. در دوران جنگ ایران و عراق از آن‌جایی که آتشبارهای توپخانه عراق به صورت پنج تایی شلیک می‌کردند، بین عراقی‌ها به «خمسه خمسه» معروف شده بود. رزمندگان ایرانی‌ هم در پاسخ به این جنگ روانی سیستم های کاتیوشا خود را که چهل راکت داشت بصورت یک‌جا شلیک می‌کردند، که در ایران به «چلچله» هم معروف شد.

گراد و سلاح‌های مشابه آن تعریف جدیدی از پشتیبانی نیروهای زمینی در کنار توپخانه ارائه دادند. این سلاح در واقع در روسیه جایگزین سلاح BM-14 که یک راکت انداز 14 تا16 لوله140 میلیمتری بود شد. لانچر راکت‌انداز بر روی یک دستگاه خودوری دو محوره 6*6 Ural-375D  سوار می‌باشد و برای همین دارای تحرک بسیاری در هنگام جنگ می‌باشد. این سلاح را تنها می‌توان در هنگامی که کامیون در حالت ایستاده است شلیک کرد و کابین راننده دارای صفحات محافظ برای محافظت در مقابل اتش خروجی راکت می‌باشد. این وسیله می‌تواند در صورت لزوم برای کنترل و پایداری خود در هنگام آتش از دو جک تثبیت کنند در هنگام آتش استفاده کند. سرعت حرکت کامیون بر روی جاده75 کیلومتر و برد ان 450 کیلومتر است. الیته از انجای که این راکت در بیش از 12 کشور جهان تولید شد هر کشوری آن را روی کامیون متفاوتی قرار داد.

گراد از معروف‌ترین و رایج‌ترین انواع راکت‌اندازهای خانواده کاتیوشاست و در چندین کشور دیگر هم مدل‌های مختلف آن تولید شده و راکت‌اندازهای دیگری نیز بر اساس آن طراحی شده‌اند. گراد-1 مدل سبک‌تری از سیستم گراد با 36 لانچر، گراد-وی یا ام1975 یک مدل بسیار کوچکتر با 12 لانچر برای نیروهای هوابرد و پریما یک مدل بزرگتر با 50 لانچر از دیگر مدل‌های تولیدی گراد در شوروی هستند. آرام-70 مدل تولید چکسلواکی و دبلیو آر-40 لانگوستا مدل تولید لهستان از مهمترین انواع ارتقایافته گراد هستند. رومانی مدلی از گراد با 21 لانچر را تولید کرده و کره شمالی نیز مدل 30 لانچره گراد به نام ب‌ام-11 را که بر روی کامیون‌های ژاپنی ایسوزو سوار شده ساخته است. ب‌ام-11 در ایران و پاکستان هم کپی شده‌ است.

روس‌ها در بحبوحه جنگ ویتنام نوع سبکی از گراد به نام 9پ132 را هم طراحی و تولید کردند که فقط از یک پرتابگر قابل حمل توسط نفر تشکیل می‌شود. این سیستم برای نیروهای ویتنام شمالی تولید شده بود و بعدها در میان نیروهای چریکی و شبه‌نظامی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرد اما هیچگاه وارد ارتش شوروی یا روسیه نشد.

زمان آماده‌سازی این راکت‌انداز (مدل اصلی تولید شوروی) برای آتش با خدمه پنج نفری حداقل 3 دقیقه است. امکان شلیک هر 40 راکت در مدت 20 ثانیه میسر است. اما می‌توان راکت‌ها را به صورت تک‌تک یا در گروه‌های چندتایی با وقفه‌های چند ثانیه‌ای شلیک کرد. شلیک از صندلی راننده یا با ماشه‌ای که بر روی کابلی به طول 64 متر نصب شده، انجام می‌شود. بارگذاری مجدد راکت‌ها نیز به صورت دستی انجام شده و حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. سیستم را می‌توان در 2 دقیقه جمع و آماده حرکت کرد که در صورت روبرو شدن با آتش ضدتوپخانه‌ای دشمن ضروری است.

طول هر یک از راکت‌ها 2٫87 متر و وزن کلاهک حاوی مواد منفجره آن حدود 20 کیلو است. برد آن با راکت‌های معمولی 20 کیلومتر است اما راکت‌های جدیدی با برد بیش از 30 کیلومتر هم ساخته شده‌اند. از مزایای گراد دقت نسبی و تعداد زیاد راکت‌هایی است که می‌توان در محدوده زمانی کوتاهی به سوی دشمن شلیک کرد، که آن را به خصوص در مسافت‌های کوتاه سلاحی مؤثر می‌سازد. یک گردان شامل 16 دستگاه گراد قادر است تا 720 راکت را در یک نوبت که تنها 20 ثانیه طول می‌کشد به سوی دشمن پرتاب کند. با این حال دقت گراد قابل مقایسه با توپ‌های جنگی نیست و به همین جهت در وضعیت‌هایی که نیاز به دقت بالایی برای هدف‌گیری است استفاده نمی‌شود.

مشخصات راکت توپخانه‌ای گراد

خاستگاه: اتحاد جماهیر شوروی

خدمت : 1963- تاکنون

تاریخ تولید: 6 نوامبر 1996

وزن: 13٬71 تن (سیستم)

طول: 7٫35 متر (پرتابگر)

عرض: 2٫4 متر

ارتفاع: 3٫09 متر

خدمه: 4 نفر

کالیبر: 122 م‌م

ریتم  آتش: 2 راکت در ثانیه

سرعت سیر دهانه: 690 متر بر ثانیه

برد نهایی: 20 تا 35 کیلومتر

اما از دیگر کمک‌های آل‌سعود به فرزند نامشروعش، کتاب‌هایی است که سعودی‌ها با آن کار عقیدتی بر روی نیروهای داعش و جوانان مناطق تحت کنترل خود انجام می داده‌اند و معروف‌ترین آن کتاب الجیاد فی فتاوی الجهاد است که در آن کتاب فقط به نحوه کشتار مخالفان و اسارت بردن زنان پرداخته است.

مدارک هویتی نیز از دیگر اسنادی است که به وفور در عملیات‌های مختلف از مقرهای داعش در سوریه و عراق کشف شده است و فرماندهان واکنش سریع از کشف کارت‌های شناسایی افسران سعودی در مقرهای داعش در اطراف موصل هم خبر دادند. دولت سعودی از متحدان آمریکاست که در بحران‌های تروریستی منطقه اعم از عراق، سوریه و یمن از حمایت واشنگتن برخوردار است.