روزنامه "هندلز بلات" آلمان  در گزارشی به عواقب فاجعه بار خروج  انگلیس از اتحادیه اروپا برای امنیت این اتحادیه پرداخته و نوشت: بر اساس هشدار کارشناسان، بدون انگلیس مبارزه علیه تروریسم در اروپا به شدت تضعیف می شود.

انگلیس چندین موقعیت رهبری را در پلیس اتحادیه اروپا (یورو پل) بر عهده دارد که با خروج این کشور از این اتحادیه کارکنان این پست‌ها باید از سمت خود کناره گیری کنند.

در اوایل سال جاری میلادی پارلمان اروپا تصمیم گرفت به یورو پل در مبارزه با جرائم فرامرزی و تروریسم اختیارات و قدرت بیشتری بدهد. البته تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا می تواند به زودی همکاری های اروپا با پلیس بین المللی را در برابر مشکلات فراوانی قرار دهد. دلیل آن این است که یورو پل باید در آینده بدون انگلیس به راه خود ادامه دهد؛ دولت انگلیس مقررات تصویب شده جدید از طرف پارلمان اروپا برای یورو پل را به رسمیت نشناخته و با توجه به تصمیم این کشور برای خروج اینکه در این باره کوتاه بیاید بعید به نظر می رسد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، همه کارکنان انگلیسی یورو پل باید در اول ماه می سال 2017 این سازمان را ترک کنند و همچنین تبادل داده ها با انگلیس هم باید متوقف شود.

انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن 2016 ( سوم تیر 95) به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت داد. دولت آلمان فعلا نمی خواهد به عواقب احتمالی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بپردازد، چرا که این کشور تاکید کرده است که تا زمان اجرای توافق خروج بر اساس ماده 50 پیمان لیسبون که حدود دو سال زمان می برد همچنان عضو کامل اتحادیه اروپا با تمام حقوق و تعهدات آن باقی خواهد ماند.

اتحادیه پلیس آلمان هم با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا درباره شکاف های امنیتی در مبارزات ضد تروریستی هشدار داده و با توجه به شرایط تهدید آمیز موجود در سراسر اروپا از همه مسئولان اروپایی که در روند مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرکت می کنند درخواست کرده است که همه اقدامات لازم را انجام دهند تا  بعد از خروج نه در انگلیس و نه در دیگر کشورهای اروپایی کسری اطلاعات در زمینه های امنیتی به وجود نیاید.

نگرانی دولت ائتلافی آلمان درباره عواقب امنیتی خروج انگلیس از اروپا

سیاستمداران احزاب ائتلافی در دولت آلمان نیز نگران عواقب امنیتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند. "اشتفان مایر"، از سیاستمداران داخلی حزب سوسیال مسیحی آلمان در این باره اظهار داشته است که حملات تروریستی اخیر و دستگیری برخی تروریست ها نشان داده است که یک همکاری خوب و تنگاتنگ سازمان های امنیتی غیر قابل اجتناب است. بنابراین مبارزه با تروریسم همچنین بعد از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا یک چالش بزرگ برای کشورهای اروپایی باقی خواهد ماند. این مسئله همچنین درباره یورو پل هم صدق می کند. مبارزه بین المللی با افراط گرایی و تروریسم نباید تضعیف شود و این چالش بسیار بزرگی است.

"بورکهارد لیشکا"، از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تاکید کرد که طبیعتا این مسئله جای نگرانی دارد که مبارزه با جنایت های سازمان دهی شده و تروریسم بین المللی در صورت خروج انگلیس به عنوان یک کشور پیشرو در این عرصه ساده تر نخواهد شد. انگلیسی ها از تخصص قابل توجهی در این زمینه برخوردارند که یورو پل در آینده آن را از دست می دهد.

"رودریش کیسوتر"، از سیاستمداران خارجی حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز ابراز امیدواری کرده است که انگلیس همچنین بعد از خروج از این اتحادیه به عنوان شریک در مبارزه با ترور باقی بماند.

این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: البته بدون انگلیس مبارزه با تروریسم در اروپا دشوارتر می شود، بخصوص با توجه به اینکه تغییرات پرسنل در یورو پل با خروج انگلیس بالا خواهد بود. در حال حاضر انگلیس با 61 کارمند در یورو پل بعد از آلمان ( با 63 کارمند) اسپانیا (72) و هلند (251) چهارمین کشور قدرتمند در آژانس پلیس اروپا محسوب می شود.

پلیس های انگلیسی بسیاری از پست های مهم را در یورو پل اشغال کرده اند. "راب وین رایت" انگلیسی ریاست آژانس پلیس اروپا را عهده دار است. وی در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا درباره شکاف های امنیتی گسترده در این اتحادیه هشدار داده است. به گفته "وین رایت"  انگلیس قدرتمندترین ارائه دهنده اطلاعات به پایگاه داده های یورو پل است. اما در صورت خروج انگلیس این روند پایان می یابد.

بر اساس اطلاعات روزنامه "دی ولت"، انگلیس بین آوریل 2010 و مارس 2015 بیش از 5 هزار جنایتکار را برای دیگر کشورهای اروپایی شناسایی و تحویل داده که تنها 4 درصد آن ها انگلیسی بودند. در مقابل شرکای اروپایی انگلیس نیز 655 مظنون را به انگلیس ارائه داده اند که 57 درصد آن ها انگلیسی بودند.