اردوغان اسرار شب کودتا را فاش کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: شب کودتای نافرجام (25 تیر)، پیشنهاد رفتن به جزایر یونان را رد کردم و گفتم در این سرزمین به دنیا آمده ام و در این سرزمین هم از دنیا خواهم رفت. 

 

وی درباره شب کودتای نافرجام گفت: آن موقع به یک مساله فکر کردم و آن اینکه اگر از مردم بخواهم در خیابان ها حضور پیدا کنند به صحنه خواهند آمد. گفتم باید با مردم دیدار کنم. از جایی که بودم ابتدا با بالگرد به فرودگاه منتقل شدم و در فرودگاه گفتم دو مقصد وجود دارد یا استانبول یا آنکارا. تا پنج دقیقه آخر حتی خلبان هم نمی دانست به کجا خواهیم رفت. در پنجه دقیقه آخر به خلبان گفتم به استانبول می رویم. زمانی که به فرودگاه رسیدیم. در باند ده هزار نفر حضور داشتند. این در حالی است که بیست هزار نفر هم در مقابل فرودگاه حضور داشتند. این مردم در آن موقع منتظر رهبرشان بودند. 

 

رئیس جمهور ترکیه افزود: کسی که خبر (تلاش برای کودتا) را به من اطلاع داد همسر خواهرم بود؛ اما در مساله ارزیابی اوضاع وزیر انرژی و منابع طبیعی و همسرم و دخترانم و نوه‌هایم در کنار من بودند. رئیس دفترم هم در کنارم حضور داشت و با آن ها اوضاع را ارزیابی کردیم. بعد از آن یکی از شبکه های تلویزیونی با رئیس دفترم تماس گرفت و مستقیما سخنانی بیان کردیم و از طریق این شبکه و از طریق برنامه فیس تایم از مردم خواستیم در خیابان ها و فرودگاه‌ها حضور پیدا کنند. 

 

اردوغان اضافه کرد: سپس با سه شبکه تلویزیونی تماس گرفتیم و اینگونه مطلع شدیم که مردم به خیابان ها آمده اند و ما در استانبول به میان آن ها رفتیم و با آن ها دیدار کردیم. بعد از اینکه در استانبول با آن ها دیدار کردیم از آنجا مدیریت بحران را آغاز کردیم. زمانی که مدیریت بحران را از آنجا آغاز کردیم بعد از شانزده ساعت به نتیجه رسیدیم.    

 

وی در خصوص پیشنهاد خروج از ترکیه در شب کودتا گفت: صاحب جایی که در آنجا اقامت داشتم گفت جزایر ترکیه در نزدیکی آنجا وجود دارد و در عین حال جزایر یونانی هم وجود دارد. او گفت قایق تندرویی دارد که می توان با آن منتقل شد. به او گفتم در این سرزمین به دنیا آمده ام و در این سرزمین هم از دنیا خواهم رفت. به همین علت هرگز به رفتن به جایی دیگر فکر نمی کنم. البته این اعتقاد وجود دارد که اگر رهبر پشت سنگ پنهان شود، مردم پشت کوه پنهان خواهند شد به همین علت رهبر همیشه در میدان خواهد بود تا مردم نیز پشت سر او حرکت کنند.