هدایت پهپاد با حرکات سر در ارتش روسیه + تصاویر

 وزارت دفاع روسیه اولین کلاهِ واقعیت مجازی را برای هدایتگران پهپادها مورد آزمایش قرار داده  است . گفته می‌شود این کلاه، انقلابی در هدایت هواپیماهای بدون سرنشین نظامی روسیه ایجاد خواهد کرد.

 

هدایتگران پهپادها با استفاده از این کلاه، تصاویر اهداف زمینی و دشمن را با کیفیت اچ‌دی مشاهده می‌کنند و همچنین اشراف بیشتری بر اهداف موردنظر خواهند داشت.

 

به نوشتهٔ روزنامهٔ ایزوِستیا، این کلاهِ جدید با نام «سواروگ»، اولین کلاه واقعیت مجازی است که برای ارتش روسیه طراحی شده‌است.

 

سواروگ این امکان را برای هدایتگران هواپیماهای بدون سرنشین فراهم می‌کند که تنها با حرکت سرِ خود، پهپاد را به پرواز درآورده و هدایت کنند و همچنین هدف را مشاهده و دنبال کنند.

 

الکسی پِچکین، محقق دانشگاه دولتی ماری روسیه و از اعضای تیمی که روی این کلاه کار می‌کند می‌گوید: «این کلاه در حال حاضر تحت آزمایش‌های داخلی است و انتظار می‌رود در آغاز سال 2017 به وزارت دفاع تحویل داده شود.»

 

با کلاهِ واقعیت مجازی، حرکات سادهٔ سر، پهپاد را کنترل می‌کند. 

 

به گفتۀ پِچکین، تحقیق و توسعه بر روی لنزها و جنبه‌های بصری کلاه متمرکز شده و وضوح تصاویر آن در حال حاضر دو برابر نمونه‌های خارجی است.

 

سواروگ تنها 400 گرم وزن دارد و برای هر چشم، صفحه‌نمایش مجزا دارد. وضوح (رزولوشن) آن 5120x2180  پیکسل است که چهار برابر نمایشگر رایانهٔ شخصی است.

 

تصاویر با کیفیت بالا به هدایتگر پهپاد این امکان را می‌دهد که سطح زمین را با جزئیات مشاهده کند و بتواند نه‌تنها تانک و نفربر بلکه چهرۀ سربازان را از یکدیگر تشخیص دهد.

 

این کلاه از یک ژیروسکوپ (گردش‌نما) بهره می‌برد و حرکات سادهٔ سر با این کلاه می‌تواند هواپیمای بدون سرنشین را کنترل کند، به‌طوری‌که با بالا بردن و پایین آوردن سر، پهپاد اوج می‌گیرد و پائین می‌آید.

 

روسیه در چارچوب طرح نوسازی و تسلیح مجدد ارتش، تلاش‌ها برای ارتقای فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را افزایش داده‌است.

 

روسیه در حال کار روی نسل ششم پهپادها است که قادر خواهند بود خود را سازماندهی و به‌طور مستقل عمل کنند.

 

تکنولوژی هدایت پهپاد با حرکات سر در ارتش روسیه

 

تکنولوژی هدایت پهپاد با حرکات سر در ارتش روسیه