آمریکا به هیچ وجه از کودتا در ترکیه حمایت نکرده است

«جنیفر دیویس» سرکنسول جدید آمریکا در استانبول نقش کشورش در کودتای چندی پیش در ترکیه رد کرد و گفت که تئوری‌های دست داشتن واشنگتن در این کودتا عمیقا نگران‌کننده است.

دیویس در گفت‌وگویی اختصاصی به روزنامه «حریت» گفت: «اگر ما از کودتا خبر داشتیم، من می‌توانم با قاطعیت کامل بگویم که دولت ترکیه را مطلع می‌کردیم.»

این دیپلمات 44 ساله یکی از جوانترین سرکنسول‌هایی است که آمریکا در استانبول منصوب کرده است. وی همکاری نزدیکی با «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه پیشین آمریکا، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری و «جان کری» وزیر خارجه کنونی این کشور داشته است.

وی درباره کودتا هم گفت: «ما تحولات را پیگیری می‌کنیم از جمله دستگیری سردبیر حریت را با دقت پیگیری می‌کنیم و از این موضوع بسیار نگرانیم.آمریکا با شرکای ترکی اش درباره این نگرانی صحبت کرده است.من باید اضافه کنم که آزادی مطبوعات نشانی از دموکراسی است. آزادی رسانه راهی برای دولت است که در میان مردم اعتبار داشته باشد و هیچ چیزی برای دموکراسی از آزادی رسانه‌ها مهم‌تر نیست.آمریکا خیلی علاقمند است تا آزادی رسانه‌ها در ترکیه را ببیند و ما می‌خواهیم که تا می‌توانیم در این مورد تاکید کنیم.ما این را درک می‌کنیم و از دولت ترکیه در زمینه جلوگیری از تروریسم یا تمرکز بر مردمی که کودتا می‌کنند، حمایت کنیم. اما در عین حال فکر می‌کنیم که مهم است که روزنامه‌های مستقل بتوانند رشد کنند و دیدگاه‌هایشان را به مردم ترکیه منعکس کنند.»

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «آمریکا به هیچ وجه از کودتا حمایت نکرده است و قبل از وقوع هم درباره آن هیچ خبری نداشته است.ناراحت کننده است که دیگران گمان می‌کنند ما چنین کاری انجام داده‌ایم. اگر ما از کودتا خبر داشتیم در این صورت با قطع و یقین به دولت ترکیه خبر می‌دادیم. ما هیچ تمایلی نداریم که دولت ترکیه که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، سرنگون شود و همانطور که من پیش از این هم گفته‌ام ما به ترکیه دموکراتیک و شکوفا علاقمندیم. این دیدگاه که ما در کودتا نقش داشتیم و یا درباره آن اطلاع داشتیم، بسیار آزاردهنده و غلط است.»

وی گفت که چنین ایده‌ای را برخی از اعضای دولت ترکیه مطرح کرده‌اند اما روابط 2 کشور برای آمریکا خیلی مهم است و بر مبنای سالها همکاری در زمینه مسایل اقتصادی و امنیتی بنا شده است. از این رو مهم است که با احترام و همکاری نزدیک به روابط با هم نگاه کنیم.