وحشت آلمانی ها از احتمال پیروزی ترامپ

 نتایج یک نظرسنجی که روز گذشته منتشر شد نشان داد بیش از یک سوم مردم آلمان معتقدند اگر "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه پیروز شود، به روابط آمریکا و آلمان ضربه ای جدی وارد خواهد شد.

 

آلمان یکی از بزرگترین شرکای تجاری-اروپایی آمریکا و همچنین ششمین بازار بزرگ برای صادرات آمریکا محسوب می شود. این دو کشور، از زمانی که آمریکا به بازسازی آلمان پس از جنگ جهانی دوم کمک کرد، روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده اند. 

 

نتایج یک نظرسنجی که بوسیله سازمان "امنید" انجام شد نشان داد 77 درصد آلمانی ها نگرانند که پیروزی ترامپ در انتخابات می تواند به روابط آمریکا و کشورشان ضربه وارد کند. این درحالیست که 67 درصد آلمانی ها اعلام کردند اگر "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا پیروز شود، هیچ تغییری در روابط دو کشور ایجاد نخواهد شد.

 

"آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان تاکنون درباره ترامپ صحبتی به میان نیاورده است. با وجود اینکه نامزد جمهوری خواه بارها مرکل را بخاطر تصمیم وی برای پذیرش حدود یک میلیون مهاجر به کشورش مورد حمله قرار داده، "آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان تاکنون درباره ترامپ صحبتی به میان نیاورده است. ترامپ یک بار در ماه سپتامبر (حدود دو ماه پیش) هم از مرکل تمجید کرد و او را "فرمانده بزرگ جهان" خواند.

 

"یوآخیم گاوک،" رئیس جمهور آلمان و کشیش ضد کمونیست سابق روز گذشته نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرد. وی گفت: "آنچه باعث نگرانی ما می شود غیرقابل پیش بینی بودن اوست. نمی توان گفت شاهد چه اتفاقاتی از جانب دونالد ترامپ پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود."

 

همچنین از جمله نگرانی های اصلی آلمانی ها از پیروزی ترامپ در انتخابات در خصوص موضع وی در قبال روسیه و تصمیم او برای خروج آمریکا از ناتو است. 

 

"نوربرت رواتگن،" عضو "اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان" نیز اعلام کرد من نیز در صورت پیروزی ترامپ روابط آلمان و آمریکا را تحت فشار می بینم. 

 

این درحالیست که رئیس اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن اعلام کرد: هر کدام از نامزدهای انتخابات که روز سه شنبه پیروز شود، بایرن از وی استقبال خواهد کرد.

 

در تازه ترین نظرسنجی "واشینگتن پست/ای بی سی نیوز" که روز گذشته منتشر شد، محبوبیت کلینتون و ترامپ به ترتیب 48 و 43 درصد بود.