تراژدی جنگ و گرسنگی در «یمن»

ولد الشیخ روز پنجشنبه 13آبان برای پیگیری طرح صلح پیشنهادی برای پایان جنگ در یمن وارد صنعا شد. به گزارش العالم انصارالله و گروههای حامی آن طرح پیشنهادی ولد الشیخ را به صورت مشروط پذیرفته اند؛ اما عبدربه منصور رئیس جمهوری مستعفی یمن آن را رد کرده است.

پرس تی وی در گزارشی در 10آبان نوشت: عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، در حالی طرح صلح سازمان ملل متحد را رد کرده‌است که به نظر می‌رسد متحدان عربش، تحت فشار تبعات جنگ 19 ماهه در یمن، چاره‌ای جز پذیرفتن این طرح ندارند.براساس این طرح، هادی می‌بایست قدرت را به معاون رئیس‎جمهور واگذار کند تا وی نخست‎وزیر جدید را منصوب و یک دولت تشکیل دهد که شمال و جنوب یمن در آن به طور مساوی نماینده داشته‌باشند. عربستان سعودی به عنوان اصلی‌ترین متحد هادی، در مقابل این طرح و نقشۀراه سکوت کرده‎است. اما امارات متحدۀ عربی، یکی از اصلی‌‎ترین یاران عربستان در حملات مرگبار ائتلافِ تحتِ امر سعودی، پنجشنبه هفته گذشته از طرح صلح سازمان ملل به عنوان یک «راه‎‏حل سیاسی برای بحران یمن» یاد کرد و آن را ستود.

پرس تی وی  دوشنبه 7 آبان بعد از آنکه حمله موشکی موفقیت آمیز انصارالله به فرودگاهی در جده  توانست خساراتی سنگین برای سعودی ها به بار بیاورد در گزارشی نوشت عربستان مدعی شد  حمله موشکی یمنی ها به سمت مکه مکرمه بوده است که در 65 کیلومتری مکه موفق به انهدام آن شده اند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله ادعای امارات و عربستان را مبنی بر حمله موشکی انصارالله به مکه را نوعی «هذیان‌گویی» رسانه‌ای دانست و افزود: « کمین کردن در پس اماکن مقدس، نوعی هذیان‌گویی رسانه‌ای است که هیچ عاقلی آن را درک نمی‌کند.».

به دنبال این ادعای عربستان بسیاری از تحلیلگران سیاسی و منطقه ایی بر این عقیده هستند جانیان حادثه منا برای برون رفت از باتلاق یمن با طرح حمله موشکی به مکه دست به دامان مسلمانان شده است. عربستان با طرح شایعه حمله موشکی یمن به مکه می خواهد احساسات مسلمانان را جریحه دار کند تا بتواند حملات و کشتار های غیر انسانی خود در یمن را توجیه کند و همنوایی مسلمانان جهان را کسب کند این در حالی است  که عربستان خود بزگترین جنایت و کشتار را در قبال مسلمانان جهان در مراسم حج سال گذشته در منا انجام داد و باعث کشته شدن هزاران زائر خانه خدا شد ولی امروز برای برون رفت از باتلاق یمن در پی تحریک احساسات مسلمانان  است.

دلارهای خریدار سازمان ملل یمن را به کام گرسنگی سوق می دهد

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر در گزارشی نوشت ؛ استیون اوبراین، معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: یمن یک گام با گرسنگی فاصله دارد و اوضاع این کشور در آستانه فروپاشی است وی افزود: 370 هزار کودک در یمن مشکل سوء تغذیه دارند. همچنین خبرگزاری پرس تی وی در گزارشی نوشت:نهادهای امدادرسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند حدود یک و نیم میلیون کودک یمن دچار سوء تغذیه و نیمی از مردم این کشور گرسنه هستند.

همچنین صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ 18 ماهه عربستان در یمن، 370 هزار کودک را در معرض خطر سوء‌تغذیه شدید قرار داده‌است.

رویترز هم در این رابطه نوشت: بتینا لوشر، سخنگوی برنامۀ جهانی غذا نیز در یک کنفرانس خبری اوضاع انسانی در یمن را وخیم دانست و با اشاره به گرسنگی مادران و کودکان در این کشور گفت: «در قرن بیست و یکم مشاهدۀ این وضعیت واقعاً تکان‌دهنده و دهشتناک است».

همه این ها سکوت سازمان ملل و جوامع جهانی در برابر اعمال غیر انسانی عربستان در یمن در حالی است که پایگاه خبری شبکۀ العالم در ابتدای هفته جاری اعلام کرد؛ در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، عربستان سعودی توانست یکی از کرسی‎های این شورا را به دست آورد و یکی از اعضای حقوق بشر سازمان ملل شد.

 

حضور قدرت های منطقه ایی در مذاکرات کلید حل بحران یمن

کلهر کارشناس مسائل خاورمیانه درباره طرح صلح سازمان ملل در یمن گفت:مولفه هایی که در بحران یمن دخیل هستند فراتر ازآن هست که سازمان ملل بتواند به تنهایی در آن موثر واقع بشود.و بتواند میان نیروهای درگیر توازن را برقرار کند. نیروهای درگیر در یمن و احزاب و گروههایی که نمایندگی دارند و به نوعی در آنجا درگیر هستندموضوع را پیچیده تراز آن کرده اند که بتوان بحران یمن رادر سازمان ملل حل کرد وآن را   راه حل برون رفت محض در نظر گرفت. بحران در یمن در صورتی قابل حل است که قدرت های منطقه ایی از جمله  ایران در مذاکرات صلح یمن شرکت داده شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: عربستان به دلیل آنکه در سوریه و عراق هم دچار بحران شده و نتوانسته یک نقش جدی ایفا کند برای جلوگیری از شکست در یمن که الحوثی ها به خوبی در مقابل عربستان ایستادگی کرده اند ناچار به قبول طرح صلح خواهد شد اما عربستان طرح صلح را با سهم خواهی خواهد پذیرفت.

وی افزود: ائتلاف عربستان چون نتوانست معادلات در سوریه و عراق را به نفع خودش عوض کند برای همین تمایل به عقب نشینی در یمن را دارد وضعیت عراق و سوریه باعث شده تا عربستان بازنگری جدی در سیاستهای خود انجام دهد. جنگ عربستان و یمن نمیتواند به این صورت ادامه داشته باشد زیرا که هزینه های این جنگ برای عربستان بیش از یمن هست، اما اگر عربستان نتواند در طرح صلح به مواضع خود دست یابد هیچ ابایی ندارد که یمن را وارد جنگ شهری کند و به سوریه‌ای دیگر تبدیل کند چون که عربستان از شکل گیری یک دولت شیعی در کنار خودش بسیار می ترسد.

 عربستان سعودی از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله که کنترل صنعا را در اختیار دارد، حمله‌های هوایی خود را به این کشور عربی فقیر آغاز کرده‌است.

ائتلاف تحتِ امر عربستان سعودی در تجاوز به یمن به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌است.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند. بنا بر اعلام

این نهاد بین‌المللی، بیشتر قربانیان حمله‌های عربستان غیرنظامی بوده‌اند.