برنامه های ترامپ در روز نخستِ آغاز به کار

 وبسایت روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: صبح روز 21 ژانویه سال 2017 میلادی (2 بهمن 1395)، "دونالد ترامپ،" رئیس جمهور منتخب آمریکا کار خود را رسما آغاز می کند و اگر بخواهد به وعده های انتخاباتی اش عمل کند، روز بسیار پرمشغله ای را در پیش خواهد داشت.

 

دونالد ترامپ در رقابتهای انتخاباتی وعده داده بود در روز نخست آغاز به کارش قانون مهاجرت را تغییر می دهد، تغییراتی در روابط آمریکا با چین و دیگر کشورها اعمال می کند، محدودیت های تولید انرژی را لغو می کند، تلاش ها برای مبارزه با گرم شدن کره زمین را متوقف می کند، محدودیت های حمل سلاح را حذف می کند و از راهکارهای جدیدی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش استفاده می کند.

 

این درحالیست که ترامپ و مشاوران ارشد وی تاکنون از انجام برخی از وعده های انتخاباتی خود عقب نشینی کرده اند. با وجود آنچه ترامپ در رقابتهای انتخاباتی مطرح کرده بود، پس از پیروزی در انتخابات از موضع تند خود عقب نشینی کرد و گفت قصد دارد بخش هایی از قانون بهداشت مورد نظر اوباما را حفظ کند، ساخت دیوار در مرز مکزیک را به تأخیر بیاندازد و حتی مسئله ایمیل های هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات را بررسی نکند.

 

به نوشته نیویورک تایمز، عجول بودن، یکی از سنت های ریاست جمهوری مدرن محسوب می شود. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا هم در روز نخست آغاز به کارش مکان های بازجویی مخفی را تعطیل و حتی دستور بسته شدن زندان گوانتانامو را صادر کرد؛ اگرچه این دستور تا امروز با محدودیت های زیادی از جانب کنگره مواجه شده است.

 

اما دونالد ترامپ برای نخستین روز آغاز به کار در کاخ سفید چه وعده هایی داده بود؟

 

مهاجرت: دونالد ترامپ از روز نخست آغاز رقابتهای انتخاباتی بر مسئله مقابله با مهاجرت های غیرقانونی در آمریکا تأکید کرده بود. وی 31 اوت (10 شهریور 95) خطاب به جمعیت حاضر در "فینیکس" در ایالت آریزونا اعلام کرد مهاجران غیرقانونی که سابقه جنایی دارند را خیلی زود اخراج می کند. وی گفت: در روز نخست آغاز به کار آنها را اخراج می کنم. در ساعت نخست کار من در کاخ سفید، آنها اخراج شده اند. 

 

اقتصاد و تجارت: ستاد انتخاباتی ترامپ در روزهای پیش از برگزاری انتخابات وعده داده بود به گروه کارگران آمریکا که می ترسند شغل خود را از دست بدهند، کمک می کند. رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده است قصد دارد اقداماتی برای تحقق این سیاست ها انجام دهد. از جمله این اقدامات می توان به مذاکره مجدد درباره "قرار داد تجارت آزاد آمریکای شمالی" یا لغو آن و خروج عضویت از پیمان "مشارکت ترانس پسیفیک" اشاره کرد. ترامپ به عنوان رئیس جمهور می تواند هر دوی این اقدامات را انجام دهد.

 

ترامپ همچنین وعده داده بود به مدیران ارشد شرکت های بزرگ که می خواهند مشاغلی را در خارج از کشور انجام دهند، هشدار می دهد در صورت آغاز این کار باید 35 درصد تعرفه گمرکی پرداخت کنند.

 

محیط زیست: یکی از اهداف رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از آغاز به کار، رسیدگی به مسئله محیط زیست و آب و هواست که باراک اوباما به آن بسیار اهمیت می داد. ترامپ گفته است در روز نخست آغاز به کارش قوانین باراک اوباما را که باعث محدود شدن تولید انرژی شده است لغو می کند. با وجود اینکه انجام این کار اندکی دشوار تر از آن است که ترامپ فکر می کرد. اما شاید تجدیدنظر درباره ساخت "خط لوله کیستون" ساده تر باشد. از این خط لوله برای انتقال نفت خام از ماسه های البرتای کانادا به پالایشگاه های ساحل خلیج در تگزاس استفاده می شود. ترامپ وعده داده است در روز نخست آغاز به کارش با ادامه احداث این خط لوله موافقت می کند. وی همچنین وعده داد از مقامات سازمان ملل درخواست می کند تعهدات مالی آمریکا به برنامه های تغییرات آب و هوایی را متوقف کند.

 

دیگر وعده های ترامپ در روز نخست آغاز به کار:

 

دونالد ترامپ گفته بود برای بررسی تهدید گروه تروریستی داعش و دیگر سازمان های تروریستی با مقامات پنتاگون جلسه ای تشکیل می دهد. وی گفت: ژنرال های ارشد من فقط 30 روز زمان دارند تا راهی برای مبارزه با داعش به دفتر ریاست جمهوری ارائه کنند.

 

وی همچنین وعده داد در روز نخست ریاست جمهوری اش مناطق "سلاح ممنوع" را مجددا آزاد خواهد کرد؛ اما به نظر می رسد محقق کردن این وعده برای ترامپ اندکی دشوار باشد. قانون مناطق سلاح ممنوع در سال 1990 بوسیله "جو بایدن،" معاون رئیس جمهور آمریکا ارائه شد و کنگره در روز نخست ریاست جمهوری ترامپ به وی اجازه لغو این قانون را نخواهد داد.