تکاپوی ریاض برای یافتن متحد

با وجود تنش در روابط مصر و عربستان به نظر می رسد با توجه به موضع گیری خصمانه دونالد ترامپ در برابر عربستان، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند به عاملی برای ازسرگیری روابط ریاض و قاهره و بازگشت آن به مسیر طبیعی خود تبدیل شود.

تکاپوی ریاض برای یافتن متحد

ترامپ در طول حملات تبلیغاتی خود اظهاراتی را علیه عربستان به زبان آورد در نتیجه پیروزی او موجب شد عربستان با نگرانی از این اظهارات، اتحاد کشورهای عرب در آینده را خواستار شود.

در همین ارتباط جمال قاشقچی نویسنده معروف سعودی و نزدیک به خاندان حاکم در صفحه تویتر خود نوشت: شاید پیروزی ترامپ مشوقی برای بسیتن صفحات اختلافات گذشته باشد زیرا رئیس جمهور جدید آمریکا باید همه ما (عربها) را دشمن خود وکشورش ببیند.

به گفته او، همچنین چه بسا پیروزی ترامپ بر پرونده سوریه تاثیر بسزایی داشته باشد زیرا ممکن است اختیار حل و فصل بحران این کشور را به روسیه واگذار کند و این چیزی است که ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی به آن اشاره داشت و گفت: ما با دخالت در هر کشور دیگری مخالف هستیم و سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه جزء اولویت های من در دوره ریاست جمهوری نیست.

این اظهارات موجب شد برخی تصور کنند که دولت سوریه دست کم برای چند ماه آسوده خاطر باشد اما کسی نمی داند روند تحولات به چه سمتی خواهد رفت.

به گفته کارشناسان ورود ترامپ به کاخ سفید موجب می شود عربستان در مورد جلب رضایت مصر به عنوان یک متحد راهبردی تجدید نظر کند.

توافق مصر و امارات بر مهار اختلافات گذشته

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در جریان گفت وگوهای اخیر بر لزوم اتحاد کشورهای عربی و مهار کردن اختلافات موجود به توافق برسند.

در این میان گزارش های مطبوعاتی عرب حاکی از این است که این دیدار در چارچوب تلاش های امارات متحده عربی یرای پایان اختلافات اخیر بین مصر و عربستان صورت گرفت.

در همین ارتباط «ابراهیم یسری» معاون وزیر خارجه پیشین امارات گفت که روابط عربستان و مصر در روزهای آینده به روال عادی باز خواهد گشت.

تاکید امارات بر لزوم تجدید روابط با مصر

وی در عین حال تاکید کرد که سیاست آمریکا از سوی موسسات مختلف ترسیم می شود نه افراد از همین رو تغییر این سیاست ها جزئی و ناچیز خواهد بود و در این میان کشورهای عربی به دلیل اظهارات ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی و رویکردش علیه مسلمانان، در تعامل با او دچار مشکل خواهند شد بنابراین باید برای هماهنگی در حل و فصل مسائل منطقه به فکر تجدید روابط با نظام حاکم مصر بود.

«سعید صادق» استاد جامعه شناسی سیاسی مصری نیز گفت: سفر محمد بن زیاد ولیعهد ابوظبی به مصر بیانگر آمادگی عربستان برای پایان دادن به تنش اخیر با مصر است و ریاض در نظر دارد اختلافات خود با قاهره را حل و فصل کند که این هدف در گروی موفقیت میانجیگری امارات متحده عربی بین دو طرف است و اکنون پس از پیروز ترامپ در انتخابات و با توجه به اظهارات تند او علیه عربستان پایان دادن به این اختلافات برای این کشور به عنوان یک ضرورت مطرح است.

به گفته وی عربستان باید هرگونه اختلافات منطقه‌ای با مصر را پاین دهد به ویژه اینکه ریاض با ایران و جنبش انصار الله در یمن نیز اختلاف دارد.

این در حالی است که بحران روابط مصر و عربستان در پی رای مثبت قاهره درشورای امنیت سازمان ملل به نفع روسیه بر خلاف مواضع کشورهای عرب خلیج فارس و عربستان آغاز شد.