بشار اسد: تروریست‌ها ارتش اردوغان هستند

 «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای که بامداد چهارشنبه منتشر شد، گفت فعلا نسبت به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رویکردی محتاطانه دارد و مطمئن نیست که او بتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند.

ترامپ در اولین مصاحبه‌اش بعد از پیروزی در انتخابات گفت مبارزه با داعش مهم‌تر از تغییر نظام سوریه است. او تلویحا از احتمال توقف حمایت از گروه‌های مسلح فعال در سوریه خبر داد.

آقای اسد در این رابطه گفت: «به نظرم این امیدوارکننده است، اما آیا او واقعا می‌تواند به این وعده عمل کند؟ آیا می‌تواند به آن سمت برود؟ با نیروهای مخالف داخل دولت و رسانه‌های جریان اصلی چه خواهد کرد؟ آیا می‌تواند از پس آن‌ها بربیاید؟»

وی افزود: «به همین دلیل هم هست که هنوز ما نسبت به اینکه آیا او می‌تواند به وعده‌هایش عمل کند یا نه، تردید داریم. به همین خاطر در قضاوت در مورد او بسیار محتاط هستیم، به خصوص که او پیش از این سابقه سیاسی هم نداشته است. بنابراین، نمی‌توانیم بگوئیم که او چه کاری انجام خواهد داد.»

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: «اما اگر فرض کنیم که او قرار است با تروریسم مبارزه کند، در آنصورت قطعا ما با هم متحد خواهیم بود. در این زمینه یک متحد طبیعی با روس‌ها، با ایرانی‌ها با و بسیاری دیگر از کشورها که می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند، خواهیم بود.»

وی گفت در صورتی که آمریکا واقعا به دنبال مبارزه با تروریسم باشد، دمشق آماده همکاری با واشنگتن است، اما تجربه نشان داده است که آمریکا به دنبال دخالت در امور دیگر کشورهاست، به همین دلیل تغییر دولت آمریکا هم نمی‌تواند امید چندانی ایجاد کند.

 

تروریسم مانند عقرب است

رئیس‌جمهور سوریه در بخشی دیگر از این مصاحبه، با بیان اینکه بخش شرقی حلب در تصرف تروریست‌هاست و دولت چاره‌ای جز مبارزه با تروریسم ندارد، این ادعا را که دمشق مخالفان خود را تروریست می‌خواند تا بتواند آن‌ها را هدف قرار دهد، رد کرد.

وی گفت: «ما این درس را به خوبی آموخته‌ایم که نمی‌توان از تروریست‌ها به عنوان کارت سیاسی استفاده کرد. نمی‌توان آن‌ها را در جیب گذاشت، چراکه آن‌ها مانند یک عقرب می‌مانند که بالاخره روزی شما را نیش خواهند زد.»

آقای اسد در پاسخ به این سوال که مردم سوریه به ارتش این کشور اعتماد ندارند، گفت: بگذارید در این مورد راجع بعه واقعیت صحبت کنیم. از آغاز بحران، از زمانی که تروریست‌ها کم‌کم بخش‌هایی از سوریه را تحت کنترل خود درآوردند، اکثر غیرنظامیان سوری آن مناطق را ترک کرده و به مناطق تحت کنترل دولت آمدند، نه برعکس. اگر اکثر مردم سوریه به دولت اعتماد نداشتند، باید به سمت آن‌ها می‌رفتند.»

پیروزی تنها گزینه است

وی در مورد اینکه آیا در جنگ پیروز شده، گفت: «شما فقط زمانی پیروز جنگ هستید که ثبات به سوریه بازگردد. تا وقتی که کشتار و نابودی روزانه تمام نشده، نمی‌توان از پیروزی در جنگ صحبت کرد. اما این بدان معنی نیست که ما داریم در جنگ شکست می‌خوریم. ارتش هر روز در نبرد با تروریست‌ها دستاوردهای خوبی کسب می‌کند.»

رئیس‌جمهور سوریه افزود: «قطعا هنوز هم تروریست‌ها از حمایت ترکیه، قطر، عربستان سعودی و چند کشور غربی از جمله ایالات متحده برخوردار هستند، اما تنها گزینه پیش روی ما پیروزی است. اگر پیروز نشوید و تروریست‌ها پیروز شود، دیگر چیزی از سوریه باقی نخواهد ماند.»

نقش ایران، حزب‌الله و روسیه بسیار مهم است

او در مورد نقش ایران، حزب‌الله و روسیه، گفت: «آن‌ها اینجا هستند چون می‌توانند کمک بسیار ضروری و مهمی ارائه کنند، چون ما تنها با چند تروریست داخلی در سوریه روبرو نیستیم، بلکه این شبیه به یک جنگ بین‌المللی علیه سوریه است.»

آقای اسد افزود: «ده‌ها کشور از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، به همین دلیل سوریه نمی‌توانست بدون کمک دوستانش با چنین جنگی مواجه شود. دلیل حضور آن‌ها و کمک بسیار مهم‌شان هم همین است.»

وی با بیان اینکه هم ایران، هم حزب‌الله و هم روسیه نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم داشته‌اند، در پاسخ به این سوال که آیا این حمایت آزادی عمل دمشق را سلب نمی‌کند، گفت: «نه. پیش از هرچیز، ما کاملا آزاد هستیم، نه نصفه و نیمه، بلکه در مورد آینده سوریه کاملا آزاد هستیم.»

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که روسیه بر اساس ارزش‌های خود به حاکمیت دیگر کشورها احترام می‌گذارد و در روابط با سوریه هم این اصل را رعایت می‌کند.

آقای اسد در بخش دیگری از این مصاحبه گفت سوریه در حال حرکت به سوی دموکراسی است، اما این مسئله چیزی نیست که کشورهای خارجی بخواهند به سوریه تحمیل کنند.

آثار تغییر دبیر کل سازمان ملل

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر دبیر کل سازمان ملل تأثیری بر روند بحران سوریه خواهد داشت یا نه، گفت باید منتظر ماند و دید دبیر کل جدید چه رویکردی اتخاذ می‌کند.

او در مورد اینکه آیا دبیر کل جدید می‌تواند رویکرد جهت‌دار سازمان ملل را اصلاح کند یا نه، گفت: «همه می‌دانند که سازمان ملل فقط دبیر کل نیست. او جایگاه مهمی دارد، اما سازمان ملل برآمده از دولت‌هایی است که در آن هستند.»

آقای اسد افزود: «رک بگویم، خیلی‌ها می‌گویند سازمان ملل یعنی همان پنج عضو دائم که حق وتو دارند و هر کاری که به خواهند انجام می‌دهند و از هرآنچه بخواهند جلوگیری می‌کنند.»

وی گفت با این حال دبیر کل می‌تواند اعضای سازمان ملل را به سمت همکاری بیشتر سوق دهد.

تروریست‌ها ارتش اردوغان هستند

در بخش دیگری از این مصاحبه، خبرنگار در مورد تجاوز ترکیه به خاک سوریه و واکنش دمشق سوال کرد.

آقای اسد گفت: «این تجاوز است و ما حق داریم از خود دفاع کنیم. ما حق داریم در برابر هر تجاوزی از خود دفاع کنیم.»

وی افزود: «اما بگذارید واقع‌بین باشیم. هر تروریستی که به سوریه آمد، از خاک ترکیه و با حمایت (رجب طیب) اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) آمد. بنابراین، مبارزه با این تروریست‌ها مانند مبارزه با اردوغان، با ارتش ترکیه، با ارتش اردوغان است.»