هدف روسیه از رزمایش اخیرش چه بود؟
ارتش روسیه در ماه‌های اخیر برای افزایش آمادگی نظامی خود در برابر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عملیات‌های نظامی مختلفی را در نظر گرفتند.

اخیرا ارتش روسیه، صربستان و بلاروس یک رزمایش یک هفته‌ای را در 50 کیلومتری بلگراد پایتخت صربستان برگزار کردند. وزارت دفاع صربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش‌های صربستان، روسیه و بلاروس در 50 کیلومتری بلگراد رزمایش نظامی یک هفته‌ای خود را انجام داده است.

 در رزمایش نظامی موسوم "برادری اسلواک-2016" نیروهای مسلح بلاروس و روسیه خروج و عملیاتی شدن تانک‌های "APC BDM-2" و نیروها از هواپیمای IL-76 را در فرودگاه نظامی "کووین"‌ به نمایش گذاشتند.

سربازان سه کشور همچنین نشان دادند که چگونه می‌توانند حمله تروریستی را در این پایگاه نظامی خنثی کنند و از پهپادها و حملات توپخانه‌ای، پشتیبانی هوایی، انتقال مجروجان و از بین بردن تجهیزات انفجاری استفاده کنند.

وزارت دفاع صربستان پیشتر اعلام کرده بود که هدف از برگزاری این رزمایش نظامی میان سه کشور به منظور تعمیق روابط و همکاری میان ارتش‌های سه کشور و بهبود توانایی‌های عملیاتی برای انجام عملیات ضد تروریستی در شرایط مختلف است.

در این رزمایش بیش از 200 نفر از اعضای نیروی هوایی روسیه، 56 تن از اعضای نیروهای مسلح بلاروس و 450 تن از اعضای ارتش صربستان حضور داشتند. در این رزمایش یک هفته‌ای همچنین هواپیماهای مدل IL-76، "هلیکوپترهای M-8 و M-17 "، خودروهای یگان ضربتی گاما و گزل، خودروهای شناسایی زرهی، خودروهای زرهی نفربر، خودروهای ضربتی پلیس و خودروهای ای.تی.وی به کار گرفته شده‌اند.

 مقام های روسیه نیز طی ماه های اخیر به شدت به تحرکات ناتو در شرق اروپا و نزدیکی مرزهای کشورشان واکنش نشان داده و به صورت مرتب این سازمان را تهدید به انجام اقدامات سخت تلافی جویانه کرده اند. البته مقامات آمریکایی هم به این موضوع اذعان دارند که روسیه توانمندی های بالقوه و بالفعلی دارد.
 
در چند ماه اخیر هم آمریکا نیروهای نظامی خود را در منطقه شرق اروپا گسترش داد و همچنین بیش از 4 هزار و 500 نظامی را به کشورهای همسایه یا نزدیک روسیه گسیل داد.

اقدام آمریکا خشم مقامات  "مسکو" را برانگیخت و آن ها نیز به دنبال این اقدام توان نظامی خود را در مرزهای شرقی روسیه افزایش دادند. به عبارت بهتر به ازای هر اقدام آمریکا، روس ها تحرکات نظامی متناظر با آن اقدام را در دستور کار قرار دادند.

در یکسال اخیر تنش‌ها بین ارتش روسیه و پیمان ناتو تنش‌های گسترده‌ای به وجود آمده است که نتیجه آن درگیری‌های شدید و لفظی بین دو طرف شکل گرفته است.


در یک هفته اخیر هم ارتش آمریکا بیش از 600 کانتینر حامل تسلیحات، بزرگ‌ترین محموله سلاح و مهمات در 20 سال اخیر را به قاره اروپا ارسال کرده ‌است. این اقدام یک هفته پس از آن صورت گرفت که پنتاگون اعلام کرد قصد دارد 6 هزار دستگاه تانک را به مناطق شرقی قارۀ اروپا ارسال کند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود 620 کانتینر سلاح اواخر اکتبر وارد «بندر نوردنهایم» در شمال آلمان شده ‌است. این کانتینرها با قطار به انباری تسلیحاتی منتقل‌شده است تا در سراسر اروپا توزیع شود. «ژنرال بن هاجز،» فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا، گفت: «داشتن یک هزار دستگاه تانک بدون فراهم کردن مهمات مورد نیاز، تأثیر بازدارندگی نخواهد داشت.»

مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند افزایش حضور نظامی آمریکا در قارۀ اروپا باهدف مقابله با «تجاوز روسیه» صورت گرفته ‌است. پنتاگون در اوایل ماه نوامبر از اعزام نیروهای آمریکایی  به قاره اروپا در ژانویه 2017 خبر داده ‌بود. ژنرال هاجز پیش‌تر در اوایل ماه اکتبر، گفته ‌بود تسلیحات ضد پهپادی به‌منظور مقابله با روسیه در آیندۀ نزدیک به قاره اروپا ارسال خواهد شد.

سیستم دفاع موشکی« اَوِنجِر»، خودروهای زرهی «هاموی» مجهز به موشک‌های «اف‌آی‌ام-92 استینگر» و همچنین توپ 33 میلی‌متری «گپراد» ازجمله تسلیحاتی است که قرار بود به قاره اروپا ارسال شود.

از سوی دیگر کرملین نیز بارها ناتو را به دلیل گسترش حضور نظامی نزدیک مرزهای روسیه موردانتقاد قرار‌داده و تأکید کرده‌است که «چنین اقدامی، تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار‌می‌آید.»

افزایش تنش ها در منطقه شرق اروپا احتمال بروز یک جنگ همه جانبه را در اروپا افزایش می دهد و اگر دو طرف در آینده به فکر مدیریت تنش ها نباشند؛ احتمالا منتظر یک جنگ بین روسیه و پیمان ناتو باشیم.