هشدار عربستان به ترامپ
مقامات نفتی عربستان هشدار دادند تصمیم "دونالد ترامپ،" رئیس جمهور منتخب آمریکا، برای قطع واردات نفت از خاورمیانه، اقتصاد کل جهان را به خطر می‌اندازد. ترامپ قصد دارد با این کار آمریکا را در تامین منابع انرژی به خودکفایی برساند.
 
دونالد ترامپ در جریان دو سال تیلیغات انتخابات ریاست جمهوری همواره بر تلاش برای قطع وابستگی انرژی آمریکا از دست دشمنان و کارتل‌های نفتی تاکید می‌کرد. اشاره وی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود که نقش اصلی را در نوسان بهای نفت ایفا می‌کنند.
 
"خالد الفالح"، وزیر نفت عربستان و رئیس شرکت دولتی آرامکو، در این باره گفت: ترامپ در فکرش سودهای زیادی را از ناحیه قطع وابستگی نفتی برای آمریکا احساس می‌کند؛ اما تصمیم وی برای ممنوعیت خرید نفت از خاورمیانه به نفع اقتصاد جهانی نخواهد بود. اگر  ترامپ بخواهد آمریکا را به طور کامل در زمینه نفت از مخالفان سیاسی‌اش مستقل کند، با مشکل مواجه خواهد شد.
 
خالد الفالح هم‌اکنون برای حضور در نشست آب و هوایی سال 2015 در مراکش به سر می‌برد. عربستان بزرگترین تامین‌کننده نفت آمریکا در خاورمیانه است، اگرچه منابع انرژی آمریکا عموما از تولیدات داخلی و یا از کانادا تامین می‌شود. 
 
الفالح معتقد است تجارت آزاد انرژی که هم‌اکنون در آمریکا جریان دارد، منافع بسیاری برای این کشور به ارمغان آورده است زیرا صنایع پالایشگاهی آمریکا را رونق بخشیده و نیاز نیروی کار را برطرف خواهد کرد.
 
الفالح گفت: آمریکا پرچم‌دار نظام سرمایه‌داری و بازارهای آزاد است. آمریکا همچنان بخش مهمی از صنعت جهانی به هم پیوسته باقی می‌ماند. استفاده از تجارت آزاد برای صنعت نفت نیز بسیار مفید و سازنده خواهد بود.
 
منتقدان سیاست خارجی آمریکا معتقدند، نیاز این کشور به انرژی موجب شده است سیاستمداران آمریکایی در چالش‌های خاورمیانه حضور داشته باشند. رسیدن به استقلال در حوزه انرژی می‌تواند سیاستمداران آمریکایی را به خروج از درگیری‌های خاورمیانه و رسیدگی به امور داخلی کشور تشویق کند.