واکنش موگرینی به خروج مسکو از دیوان بین‌المللی کیفری

 «فدریکا موگرینی» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از تصمیم روسیه برای خروج از اساسنامه رم که اساس تشکیل دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) است، ابراز تأسف کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، موگرینی در اینباره گفت: «ما از تصمیم روسیه برای بازپس‌گیری امضاء خود و اینکه نمی‌خواهد عضو اساسنامه رم که مبنای تشکیل دیوان بین‌المللی کیفری است، باشد، ابراز تأسف می‌کنیم».

وی در ادامه افزود که اتحادیه اروپا به طور مکرر از روسیه خواسته بود که اساسنامه رم را که در 13 سپتامبر 2000 به امضا درآورده بود را تصویب کند.

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد: «اتحادیه اروپا همچنان یکی از حامیان پروپاقرص دیوان بین‌المللی کیفیری است و به همکاری کامل در خصوص جلوگیری از جرایم جدی که در حوزه اختیارات این دادگاه رخ می‌دهد، متعهد می‌باشد. این دادگاه یک نهاد کلیدی است که به شهروندان کمک می‌کند در زمان تقابل با جدی‌ترین جرایم، به عدالت برسند».

روز چهارشنبه (دیروز)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، حکمی را به امضا درآورد که طبق آن مسکو از اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری جدا شد و اعلام کرد که این تصمیم در راستای منافع روسیه اتخاذ شده است.

وزارت خارجه روسیه بعد از آن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوان بین‌المللی کیفری به تعهدات خود مبنی بر اینکه یک قاضی مستقل و معتبر باشد، پایبند نبوده است.