نگرانی اوباما از ریاست‌جمهوری ترامپ

 «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، در گفتگوی مشترک اختصاصی با این هفته‌نامه آلمانی و بنگاه خبرپراکنی «آ.اِر.د»، درخصوص سیاست‌های احتمالی «دونالد ترامپ»، جانشین وی و سرنوشت نامشخص دموکراسی ابراز نگرانی کرد. 

 

اوباما در پاسخ به پرسشی درخصوص پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به‌نوعی بیانگر عمق نارضایتی و خشم شهروندان این کشور و همچنین شکاف در جامعه آمریکا بود، اظهار داشت: در واقع مدت زمان مدیدی است که اختلافات سیاسی باعث ایجاد چنددستگی در این کشور شده است. این عدم سازگاری‌ در برخی از چالش‌هایی که کنگره جمهوری‌خواه برای من بوجود آورد، بازتاب داشت.

 

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا همچنین تصریح کرد مسائل فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی که در این انتخابات نمود بیشتری یافتند، با بحران مهاجران که این‌روزها به چالشی مهم برای کشورهای اروپایی تبدیل شده است، تفاوتی ندارد. این موضوع بیانگر تغییر در ترکیب جمعیتی آمریکاست. احتمالاً میلیون‌ها نفر از افرادی که 4 سال پیش به من رأی داده بودند، در انتخابات سال جاری به ترامپ رأی دادند. این امر بیش از آنکه دلیل ایدئولوژیک داشته باشد، بیانگر تغییر موضع ناگهانی افراد در  واکنش به برخی تحولات است.

 

اوباما همچنین افزود: مسئله مهم این است که آیا رئیس‌جمهور منتخب قادر خواهد بود حمایت مردمی بیشتری را به سوی خود جلب کند و آیا وی می‌تواند در بازسازی زیرساخت‌ها و کنترل ادبیات چالش‌برانگیزش موفق عمل کند. سال‌های پیش رو عرصه مناسبی برای سنجش توانایی‌های وی به شمار می‌رود. 

 

اوباما در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا جامعه آمریکا به دو نیمه کاملاً مجزا تقسیم شده است که هیچ‌گونه شناخت و درکی از یکدیگر ندارند، گفت آمریکایی‌ها تنها در هنگامه انتخابات اینگونه عمل می‌کنند. این موضوع بیانگر تنوع  در این جامعه و صبر و بردباری شهروندان این کشور است. وی همچنین اذعان کرد انتخابات این کشور عموماً با اقبال جوانان آمریکایی مواجه نمی‌شود؛ بنابراین، نتایج چنین انتخاباتی بازتاب‌دهنده نگرش کا جامعه این کشور نیست. در واقع، رئیس‌جمهور منتخب با رأی 27 درصد مردم این کشور، متصدی این سمت شده است. 

 

اوباما همچنین به آمار پایین مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات آمریکا در طول تاریخ این کشور، اذعان کرد. 

 

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در ادامه با اشاره به تهدیدات تروریستی گسترده در قاره اروپا، اظهار داشت: تبادل اطلاعات و وضع قوانین مرزی امکان محافظت از اصول دموکراسی را فراهم می‌کند. با این وجود، باید درخصوص آینده دموکراسی در جهان نگران بود.