اوباما: سوریه نیازمند یک آتش بس فوری است

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس رهبران اپک در لیما پایتخت پرو به سر میبرد در آخرین کنفرانس خبری خود در خارج از ایالات متحده گفت: درحالیکه نمیتوانم تضمین کنم که رئیس جمهور منتحب مسائل و موقعیتهایی که در دوران انتخابات مطرح کرده است را دنبال نکند، میتوانم تضمین کنم که واقعیات باعث خواهد شد که بعضی از این مسائل و موقعیتها دنبال نشود.

وی افزود: مردم و رهبران جهان باید منتظر باشند و ببینند که سیاستهای مورد نظر رئیس جمهور منتخب چگونه با انچه در مبارزات انتخاباتی مطرح شده منطبق خواهد شد.

وی با اشاره به 8 سال دوران ریاست جمهوری خود و در دفاع از افشای اسناد سازمان اطلاعات ملی آمریکا(NSA) گفت: من افتخار می‌کنم که در طول این 8 سال ما به رسواییهایی که دولتهای دیگر به آن دچار شدند مبتلا نشدیم. 

اوباما درباره این موضوع که ممکن است آخرین رئیس جمهور دموکرات آمریکا باشد اصلا نگرانی ندارد گفت که هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها در انتخابات آرای مردمی بیشتری را کسب کرده است. اوباما افزود: در نهایت شما با مسائلی مجبور هستید مواجه شوید که خودتان هیچ نقشی در آن نداشته‌اید.

وی درباره دیدار شب گذشته خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: با پوتین صریح و مودبانه راجع به آتش بس در سوریه و مساله اوکراین گفتگو کردیم.

دیدار اوباما با پوتین در حاشیه نشست اپک تنها 4 دقیقه به طول انجامید.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه واشنگتن نگران خونریزی و اوضاع سوریه است افزود، ما به انجام کمکهای بشردوستانه خود در سوریه ادامه خواهیم داد.

اوباما نگفت که منظورش از اقدامات بشردوستانه چیست و چه افرادی را در سوریه شامل می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا که کمتر از 60 روز دیگر کاخ سفید را ترک میکند همچنین گفت: من چشم انداز کوتاه مدتی برای اوضاع سوریه نمیبینم و به آن خوشبین نیستم. سوریه نیازمند یک آتش بس فوری است.