اولاند اقبالی برای حضور دوباره در الیزه ندارد

 طی روزهای اخیر شاهد تشدید نگرانی مقامات فرانسوی در خصئص انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 هستیم. سال آینده قرار است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای تصاحب کاخ الیزه با یکدیگر به رقابت بپردازند. آنچه مسلم است اینکه فرانسوا اولاند رئیس جمهور فعلی فرانسه عملا بخت و اقبالی جهت حضور دوباره در الیزه ندارد. نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت اولاند نسبت به سال 2012 است. بر این اساس کمتر از 20 درصد از شهروندان فرانسوی نسبت به عملکرد اولاند رضایت دارند. بی دلیل نیست که سران حزب سوسیالیست فرانسه نیز شکست این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را پیش بینی کرده اند.

 

در شرایطی که شکست اولاند، به مقوله ای قابل پیش بینی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 تبدیل شده است، رقبای انتخاباتی او برای پیروزی در انتخابات رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. در این میان نام افرادی مانند آلن ژوپه، نیکولا سارکوزی و مارین لوپن بیش از دیگران شنیده می شود. پیروزی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه، به نگرانی مشترک دو جریان سوسیالیست و راست میانه در فرانسه تبدیل شده است. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر در ایالات متحده آمریکا، مارین لوپن و طرفدارانش را بیش از پیش جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امیدوار ساخته است.

 

نظرسنجی های انتخاباتی نشان می دهد که لوپن احتمالا خواهد توانست به دور دوم رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال اینده راه پیدا کند. با این حال او در دور دوم، مسیر سختی را جهت پیروزی در انتخابات پیش رو خواهد داشت. دلیل این مسئله کاملا مشخص است! طرفداران جریان راست میانه و حزب سوسیالیست در دور دوم انتخابات برای جلوگیری از پیروزی لوپن و جبهه ملی فرانسه  با یکدیگر متحد خواهند شد. لوپن خود نیز نسبت به این حقیقت واقف است. با این حال رهبر جبهه ملی فرانسه قصد دارد از همان فرمول انتخاباتی دونالد ترامپ تبعیت کرده و آرای خاکستری و سفید در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به سود خود و حزب متبوعش به گردش در آورد.

 

هم اکنون کمپین انتخاباتی مارین لوپن در تلاش است تا آرای افرادی که تاکنون در انتخابات فرانسه شرکت نکرده یا نسبت به هر دو جریان سنتی فرانسه( چپ و راست میانه) ناراضی هستند را به سود خود به گردش در آورد. به نظر می رسد کمپین لوپن تاکنون در این خصوص موفق عمل کرده است. اساسا یکی از دلایل تضمین راهیابی لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، موفقیت کمپین انتخاباتی وی جهت جذب شهروندان  فرانسوی (با رویکردی ملی گرایانه) است.

 

هم اکنون اصلی ترین دغدغه مارین لوپن، غلبه بر نامزد جریان راست میانه است. او در خصوص پیروزی بر اولاند در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه عملا دغدغه ای ندارد. در این میان، راهیابی آلن ژوپه به دور نهایی انتخابات، کار لوپن را سخت تر خواهد کرد.

 

از سوی دیگر، لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه، از حمایت مشترک پوتین و دونالد ترامپ برخوردار خواهد بود. لوپن در جریان رقابتهای انتخاباتی آمریکا، از معدود حامیان اروپایی دونالد ترامپ محسوب می شد. بدیهی است که ترامپ نیز خواستار پیروزی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. او در این مسیر نهایت تلاش خود را به کار خواهد برد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از حامیان پیروزی لوپن در انتخابات محسوب می شود. لوپن وعده داده است در صورت حضور در کاخ الیزه ، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد. اظهار نظری که خشم و نارضایتی بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا را برانگیخته است. درهر حال باید در انتظار ماند و مشاهده کرد که آیا رهبر جبهه ملی فرانسه موفق به کپی برداری از فرمولها و روشهای انتخاباتی دونالد ترامپ در جلب آرای سفید خاکستری خواهد شد ؟