دخالت نظامی آنکارا در عراق برای تقویت داعش

"ابراهیم جعفری"، وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، انتقاد شدیدی به عملکرد ترکیه در عملیات موصل علیه تروریسم داعش وارد کرده و دخالت نظامی آنکارا در شمال عراق را رد کرده و گفت: ما نه از ترکیه و نه از هیچ کشور دیگری درخواست انجام چنین کاری را نکرده ایم.

وی افزود: چنین دخالت خارجی داعش را تضعیف نکرده بلکه آن را تقویت می کند.

"ابراهیم جعفری" با ابراز حیرت از اظهارات چند پهلوی آنکارا تحت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان گفت: هیچ دلیلی برای حضور نیروهای بیگانه در عراق وجود ندارد. ما از ترکیه یک بار یک چیز را می شنویم و بار دیگر چیزی دیگر را.

آنکارا در نزدیکی موصل یک پایگاه نظامی را ایجاد کرده و تا به حال همه درخواست های عراق برای بازگرداندن نیروهای خود را انکار کرده است. ترکیه درخواست می کند که به صورت قدرتمندانه تر در جنگ با داعش در منطقه مشارکت داده شود.

وزیر امور خارجه عراق که قرار است امروز (دوشنبه) در برلین با همتای آلمانی خود "فرانک والتر اشتاین مایر" دیدار کند سعی می کند نگرانی ها درباره رقابت و درگیری های جدید بین نیروهای مختلف شرکت کننده در عملیات موصل یا بین این گروه ها و مردم موصل را برطرف کند.

وی  با ابراز رضایت درباره پیشرفت ها در عملیات موصل در این باره گفت: اقدامات برای این عملیات و اقدامات بعد از آزادی این منطقه به خوبی برنامه ریزی و آماده سازی شده است. بعد از آزادی شهر موصل ما به یک طرح بازسازی دوباره برای این منطقه مانند نمونه طرح مارشال برای آلمان بعد از سال 1945 نیاز داریم.

ابراهیم جعفری انتظار دارد که جنگجویان داعش بعد از رانده شدن از شهر موصل به کشورهای خود بازگردند.