پاکسازی کامل شهر سرت لیبی از عناصر داعش+تصاویر

 گزارش‌ها حاکی است نیروهای وفادار به دولت لیبی، که مورد حمایت سازمان ملل است، شهر شمالی سرت را به‌طور کامل از کنترل تروریست‌های داعش خارج کرده‌اند.

رداع عیسی، سخنگوی نیروهای حامی دولت، از آزادسازی شهر سرت خبر داد و گفت: نیروهای ما کنترل کامل سرت را در اختیار دارند.

وی همچنین تصریح کرد عملیات نیروهای وفادار دولت لیبی برای پاک‌سازی کامل این شهر از باقیماندگان تکفیری ادامه دارد.

نیروهای وفادار به دولت لیبی همچنین با صدور بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک آزادسازی سرت را از گروه تروریستی داعش تأیید کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: داعش به‌طور کامل سقوط کرده و ده‌ها تن از آنان خود را تسلیم نیروهای ما کرده‌اند.

عناصر داعش در ژوئن سال ۲۰۱۵ کنترل سرت، شهر ساحلی را که در ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت لیبی، قرار دارد، در اختیار گرفتند و با بهره‌گیری از هرج‌ومرج سیاسی در این کشور، حضور خود را گسترش دادند.

نیروهای لیبی در ماه مه عملیات آزادسازی شهر سرت را آغاز کردند و در نهم ماه موفق شدند به این شهر وارد شوند و بخش‌هایی از آن را آزاد کنند.

شهر سرت دومین پایتخت و آخرین مقر اصلی داعش در لیبی محسوب می‌شد.

این کشور نفت‌خیز شمال آفریقا، از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور، که با دخالت نظامی ناتو انجام شد، صحنه درگیری با گروه‌های شبه‌نظامی و ناآرامی بوده است.

شبه‌نظامیان شورشی ماه اوت ۲۰۱۴ طرابلس را تصرف کردند. تصرف این شهر سبب انتقال دولت و پارلمان رسمی لیبی به شهر طبرق و شکل‌گیری دو دولت رقیب در این کشور شد.

این دولت‌ها در نهایت در زمستان سال گذشته بعد از چندین ماه مذاکراتِ تحت حمایت سازمان ملل در کشورهای تونس و مغرب، بر سر تشکیل دولت وفاق ملی (GNA) به توافق رسیدند.

شورای ریاست دولت وفاق ملی، ماه مارس ۲۰۱۶ در تلاش برای برقراری نظم و ثبات در این کشور، به طرابلس وارد شد.