بیانیه غرب درباره توقف عملیات در حلب

شش کشور غربی حامی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای برقراری فوری آتش‌بس در شهر حلب را خواستار شدند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که ارتش سوریه با آزادسازی بخش شمالی منطقه شرقی حلب، عملا تروریست‌ها را در محوطه‌ای به مساحت تنها ۱۰ کیلومتر مربع محاصره کرد.

رسانه‌های غربی اذعان کرده‌اند که با پیشروی‌های اخیر، شرق حلب که تنها منطقه تحت کنترل تروریست‌ها در این شهر بود، در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است.

این شهر از سال ۲۰۱۲ به تصرف گروه‌های مسلح درآمده بود و بسیاری از تحلیلگران آزادی این شهر را مقدمه پایان جنگ داخلی در سوریه می‌دانند.

در بیانیه مشترک سران آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان و کانادا نسبت به بروز «فاجعه انسانی» در حلب هشدار داده و حملات ارتش سوریه با «حمایت روسیه و ایران»، محکوم شده است.

در این بیانیه آمده است: «اکنون به شدت به آتش‌بس فوری در شهر نیاز است تا سازمان ملل بتواند کمک‌های بشردوستانه را به مردم شرق حلب برساند.»

این کشورها از ایران و روسیه خواسته‌اند تا از نفوذ خود استفاده کرده و دولت سوریه را به موافقت با این طرح متقاعد کنند.

سخنگوی کرملین امروز اعلام کرد که گروه‌های مسلح باقی مانده در شرق حلب، همگی با جبهه النصره هم‌پیمان شده و اکنون تمام آن‌ها تروریست به شمار می‌آیند.

گروه‌های مسلح فعال در این مناطق هفته پیش گروهی موسوم به «ارتش حلب» تشکیل دادند. النصره که از گروه‌های وابسته به القاعده است، هسته مرکزی این «ارتش» را تشکیل می‌دهد.

روسیه و چین این هفته قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی برای توقف عملیات در حلب را هم وتو کردند.

در دو هفته گذشته ارتش سوریه توانسته بیش از دو سوم مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در حلب را بازپس بگیرد. این شهر تا پیش از آغاز بحران در سوریه، قلب اقتصادی این کشور به شمار می‌آمد.