هشدار «توماس ریکس» به اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا علیه ایران

«توماس ریکس» تحلیلگر نشریه «فارین پالیسی» روز چهارشنبه نسبت به احتمال اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران در دولت جدید آمریکا هشدار داد.

وی که زمانی نیروی واحد اطلاعات ارتش آمریکا بوده و پس از آن هم تحلیلگر آژانس اطلاعات دفاعی این کشور شده، «مایکل فلین» که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی دولت جدید انتخاب شده را «خطری روشن برای امنیت ملی» آمریکا توصیف کرده است.

ریکس در ادامه به گزارشی که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز هم منتشر کرده بود، اشاره کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز و ریکس، بعد از حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال 2012، فلین تلاش کرده بود تا به نحوی ایران را مقصر این حادثه جلوه دهد.

بنا بر این گزارش، همین اصرارهای فلین برای توسل به تئوری‌های توطئه و تأکید بر سناریوهایی که مدرکی برای اثبات آن‌ها وجود نداشت، نهایتا به بروز اختلاف میان او و تیم امنیت ملی کاخ سفید منجر شد. نهایتا او تنها یک سال در ریاست آژانس اطلاعات نظامی آمریکا دوام آورد.

ریکس نوشته است: «او "استعفا" کرد، اما واقعیت این بود که سلسله مراتب اطلاعاتی و در رأس آن "جیمز کلپر" او را اخراج کردند. من از اینکه که کلپر بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد فلین مشاور امنیت ملی‌اش خواهد بود، استعفا داد. تصور من این است که او (فلین) نمی‌خواست هیچ رابطه‌ای با فلین داشته باشد.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور منتخب با انتخاب فلین به عنوان مشاور امنیت ملی، فردی را ارتقا رتبه داده که اقداماتش مبتنی بر تئوری‌های توطئه است و به دنبال اقدام قاطعانه در جهان اسلام است و به تصور من، او فارغ از اینکه مدارکی (برای اثبات نظریاتش) باشد یا نه، برای پیشبرد این هدف فشار خواهد آورد.»

تحلیلگر فارین پالیسی ادامه داد: «نگرانی من این است که فلین شروع به ترسیم مسیری برای درگیری یا جنگ با ایران خواهد کرد. رئیس‌جمهور ترامپ که چندان به مطالعه معروف نیست، به حرف‌های فلین گوش خواهد کرد و به همین جهت او نقش مهمی در تعریف رخدادها برای رئیس‌جمهور خواهد داشت. این برای من کابوسی است که دیر یا زود محقق می‌شود. واقعا نگران هستم.»