برای ارتباط با تایوان به اجازه پکن نیاز نداریم

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز یکشنبه در اظهاراتی که می‌تواند جنجال‌آفرین باشد، رسما اعلام کرد که ممکن است دولت او به سیاست دیرینه «چین واحد» پایان دهد.

آمریکا از سال 1979 سیاست خود در قبال مناقشه چین را تغییر داد و تایوان را بخشی از «چین واحد» اعلام کرد. سران دو کشور از آن زمان گفت‌وگو یا دیداری نداشته‌اند، اما ترامپ اخیرا در اقدامی که واکنش منفی پکن را برانگیخت، تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان صحبت کرد.

ترامپ که با شبکه فاکس نیوز گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «من سیاست "چین واحد" را کاملا درک می‌کنم، اما نمی‌دانم چرا باید به سیاست "چین واحد" پایبند باشیم، مگر آنکه با چین در مورد موضوعات مختلف از جمله تجارت، معامله‌ای انجام دهیم.»

حاکمان کنونی تایوان وارثات حکومت چین در دوران پیش از انقلاب مائو هستند و همچنان خود را محق بازگشت به قدرت می‌دانند. چین که این ادعا را رد می‌کند، نسبت به هرگونه تماس سران کشورهای خارجی با حکومت تایوان حساس است.

ترامپ در مصاحبه امروز خود به شدت از سیاست‌های پکن از جمله کاهش ارزش پول، مناقشه دریای چین جنوبی و مسئله برنامه اتمی کره شمالی انتقاد کرد و گفت برای پاسخ دادن به تلفن رئیس‌جمهور تایوان نیازی به کسب اجازه از چین ندارد.

وی گفت: «نمی‌خواهم چین به من دیکته کند که باید چه کنم، این تماسی بود که با من گرفته شد و تماس خیلی خوبی هم بود. چرا یک کشور دیگر باید بتواند به من بگوید که من نمی‌توانم به یک تماس پاسخ دهم.»

او واکنش مقامات چینی در قبال این مکالمه تلفنی را هم «بی‌احترامی» به آمریکا توصیف کرد.