دبیرکل جدید سازمان ملل سوگند یاد کرد

دبیرکل جدید سازمان ملل متحد دوشنبه (22 آذر) در مراسم تحلیف خود گفت: «من، آنتونیو گوترس، متعهد می‌شوم با وفاداری، هشیاری و درستی کامل به وظایف خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد عمل کنم.»

وی پس از ادای سوگند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های موجود در جهان از جمله جنگ داخلی سوریه گفت: «سازمان ملل باید برای تغییرات اساسی آماده باشد.»

پیش از مراسم تحلیف گوتیرز، اعضای سازمان ملل به بان کی‌مون، دبیر کل سابق این سازمان ادای احترام کردند.

بان کی‌مون از اول ژانویۀ 2007 (11 دی 1385) به مدت 10 سال برای دو دوره دبیر کلی سازمان ملل را بر عهده داشت.

شورای امنیت در تاریخ 15 مهر به اتفاق آراء آنتونیو گوتیرز، نخست‌وزیر پیشین پرتغال، را به عنوان دبیر کل آینده سازمان ملل انتخاب کرد.

گوتیرز به عنوان نهمین دبیر کل برای یک دورۀ پنج ساله از اول ژانویه 2017 کار خود را به‌‌عنوان جانشین بان کی‌مون آغاز خواهد کرد.

گوتیرزِ 67 ساله و سوسیالیست پیش از این نخست‌وزیر پرتغال بوده است. وی همچنین به مدت 10 سال کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بوده است.

گوتیرز در زمانی دبیر کل سازمان ملل شده‌است که جهان با چالش‌های مهمی از جمله جنگ سوریه و یمن، بحران پناهجویان، فعالیت گروه‌های تروریستی و درگیری‌ها در سودان جنوبی مواجه است.

گوتیرز از دیدگاه بسیاری از مقام‌های سازمان ملل فردی با مهارت‌های سیاسی است که می تواند بین دیدگاه‌های متفاوت در سازمان ملل به خوبی هماهنگی ایجاد کند.